Arequipa. Cusco en hoogteziekte! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Arequipa. Cusco en hoogteziekte! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Arequipa. Cusco en hoogteziekte!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

09 Januari 2008 | Peru, Cusco

Hola! daar zijn we weer vanuit regenachtige Cusco!
Vanuit Oud en nieuw lekker 2 dagen niks gedaan, we hebben echt ons best gedaan, maar het wandelingetje naar het restaurantje op de hoek zorgde ervoor dat we weer genoeg hadden bewogen voor de hele dag, en doken we weer ons bed in.
Toen we ons weer wat beter voelden wilden we de Machu Picchu gaan boeken, en bleek dat die vol zat tot de 8ste!
Nou dus meteen een noodplan verzonnen, echt... reizen is lekker improviseren! Je hebt alles gepland en dan voor je het weet moet je binnen 5 minuten weer een heel ander weekplan verzinnen.
Goed..de Machu Picchu vol tot de 8ste, dus we hadden nog 5 dagen over om iets anders te doen.

Dus het nieuwe plan, met de nachtbus naar Arequipa daar is de 2 na diepste canyon ter wereld en kun je condors(hele grote roofvogels met een vleugels van 2,5 meter lang) spotten!!
Nou nachtbus boeken dus, zat die ook weer vol, echt het zit ons niet mee, nou voor de nacht erna dus alsnog de bus geboekt!
Aangekomen in Arequipa gingen we meteen beginnen aan de tour.
We gingen meteen lekker het gebergte in, echt hartstikke leuk want nu zagen we eindelijk een gedeelte van Peru zoals we het ons hadden voorgesteld. Overal Alpacaatjes en lama´s die lekker stonden te grazen, allemaal mensen in klederdracht en mooie groene bergen.
Eerst stopten we ergens bij een gebied wat op 5000 meter hoogte lag, en daar lag sneeuw! Hartstikke leuk om dat ook eens te zien deze reis.
Op deze hoogte maakten mensen allemaal stenen bouwseltjes en als ze dat maken dan doen ze een wens. Ze denken dat dit uitkomt omdat het zo dicht bij de hemel is en dat God hun wensen kan horen. Dus wij hebben ook een paar mooie stenen torentjes gebouwt en wat wensen gedaan.:-)
Daarna zijn we doorgereden naar de 1 na diepste canyon ter wereld.!
we zaten op een punt van een berg en dan kon je zo 3 kilometer(!!) naar beneden kijken.
Eerst zagen we nog geen Condors maar ons geduld werd rijkelijk beloond en na 10 minuten vlogen er 6 in de rondte.
Het zijn zulke indrukwekkende vogels, ze vliegen niet ze laten zich gewoon van een steen vallen en dan zweven ze op de wind, ze flapperen helemaal niet met hun vleugels. Ze hebben een spanwijdte van 2,5 meter lang en zijn dus echt groot!
Na 1,5 uur na deze ontzettend indrukwekkende dieren te hebben gekeken,zijn we weer richting Arequipa gegaan! ´s Avonds de nachtbus gepakt.... jaja we worden nog eens goed in slapen op vreemde plekken!

De 8ste was het dan eindelijk zo ver en konden we naar de Machu Picchu!
DE Machu Picchu is een dorp dat gebouwd is door de Inca´s ze weten niet wat de reden ervan is, de 1 zegt dat het een dorp was met het vakantie huis van de koning. De ander zegt dat het een dorp was om al het goud te bewaren.
De Inca´s waren een volk wat leefden in Peru, en nog wat landen hier. Toen de Spanjaarden kwamen zijn ze allemaal vermoord met een christelijk kruisje aan hun handen, omdat ze niet katholiek of christelijk waren. En hun eigen geloof hadden, Alles wat de Inca´s hadden gemaakt is kapot gemaakt door de Spanjaarden. Toen de Spanjaarden kwamen zijn de Inca´s vertrokken met al hun spullen uit de Machu Picchu,... de mummie´s, het goud, hun schatten, alles hebben ze meegenomen, en zijn vertrokken.
De Spanjaarden hebben de Machu Picchu nooit gevonden en dat is dus het byzondere eraan. In 1911 was er een archeoloog die werd meegenomen door een vader en zoon, want die hadden iets ondekt in de jungle. En dat was de Machu Picchu! 1 van de nieuwe zeven wereld wonderen.
Wij dus met een treintje naar de Machu Picchu, je hebt de inca trail een wandelroute die aangelegd is door de Inca´s naar de Machu Picchu toe, die de Inca´s ook af moesten leggen voor ze bij de Machu Picchu kwamen. Aangezien ik nog steeds aan de coca bladeren zat tegen hoogte ziekte,de trein gepakt.
( Ik moet van iedereen hier op cocablaadjes kauwen, dit zijn blaadjes van de coca boom, waar ze cocaine van maken, het schijnt dat je je daar beter van voelt..)

Na eentocht van 4 uur kwamen we dan aan bij de Machu Picchu, de ingang was echt vreselijk!:shock: het was de Efteling :-(....een gigantische rij, alleen maar toeristen,echt net of je stond te wachten voor een atractiepark.
Maar eenmaal door de ingang, aan gekomen bij de Machu Picchu... WOUWWW dat maakte heel veel goed!!!

De foto´s zeggen meer dan 1000 woorden!!!

wel berichtje type als jullie dit lezen he!! vind ik leuk voor mijn boek!!

dikkkee kus

• 09 Januari 2008 - 21:49

Anja Uw Moeke:

Lieverd,ben blij dat jullie zo naar Bolivia reizen met de nachtbus,die hoogteziekte schiet niet op.Maar wat een ongelooflijk mooie belevenis die Machu Picchu,dat uitzicht...!!Niet normaal,op de foto's is het al schitterend en zal in real life wel helemaal adembenemend zijn! goeie reis en ehhh...wanneer kom je ook alweer thuis? :lol:

• 09 Januari 2008 - 22:22

Judy:

Wow! Geweldig zeg! Wat moooooooooi!!! Hier wil ik ook zoooooooo graag naar toe!!!En al die leuke, kleurrijke vesten die jullie aanhebben; echt zo vet leuk!! En dat lamat'tje: lief zeg; schattig pluizebol!!!

Tot de 24ste!!! XX

• 10 Januari 2008 - 06:33

Cobi:

Weer helemaal te gek. Nu nog veertien dagen. Geniet er nog van. Hoop dat die hoogteziekte nu snel helemaal verdwijnt.

• 10 Januari 2008 - 06:50

Rob:

Vervelend dat je zo lang last van die ziekte hebt. Maar ach je moet het er maar mee doen en niet ziek gaan zitten wezen, maar die indruk krijg ik niet uit je verhaal. Je weet in ieder geval nu wel hoe het voelt om hoogteziekte te hebben, kan je daar ook weer over mee praten.

Het is opnieuw weer een prachtige ervaring erbij, de Machu Picchu bezocht,wie wil dat niet!!
    Nou meiden het einde van de reis komt in zicht, maak nog wat moois van de laatste weken, ik kijk uit naar het volgende bericht.

Paps

• 10 Januari 2008 - 07:40

Marky:

Ik vind het echt superdik allemaal eens lekker te lezen!! Heerlijk wat een verhalen, dan kan ik tenmiste goed begrijpen hoe jullie dat allemaal vol houden zo lang. Hoop dat jullie nog een paar leuke dingen tegemoet gaan, groetjes en knuffels uit wijk aan zee, marky!

• 10 Januari 2008 - 07:56

Ina:

Gelukkig gaan jullie weer lager. Wat voor het lijf een stuk beter is.
    Maar ondanks alles, zien jullie veel.
    Ach die meeuw die ik zie uit mijn raam is zo kleeeiiiinnn. Geniet nog. Kus

• 10 Januari 2008 - 08:59

Rianne:

Wow! dat dorp, wat mooi. de foto's zeggen dan zeker meer dan een verhaal, en die vogels wat stoer. echt vet wat jullie daar allemaal doen. Geniet nog ff van de laatste weken, en ik zie jullie de 24e!!!!

KUS

• 10 Januari 2008 - 09:56

Wimwiertz:

Het blijft allmaal geweldig indrukwekkend. Ben heel blij, dat ik sinds een aantal weken jullie reis en belevenissen mag volgen. Het ziek zijn wordt wat minder krijg ik de indruk. Toch door het coca kauwen ?? Goede reis verder en hartelijke groet van oom Wim vanuit Amstelveen.

• 10 Januari 2008 - 10:33

Baas Kim:

Cavia, is wel wat voor de Happas kaart!!!
    Ziet er allemaal vet uit! Nog twee weekjes en je bent weer op zeeniveau!!!
    KusKim

• 10 Januari 2008 - 11:00

Sabrina:

Wat een vet verhaal weer! Geniet nog maar lekker en tot de 24ste.

• 10 Januari 2008 - 14:14

Kelly:

Hee ies..
    Wat indrukwekkend, dat het nog helemaal heel is na zo een lange tijd. En wat mooi in de wolken ligt het zeg. Echt heel erg mooi. Wat een lieve lama's zeg, haha..Vlug beter worden hoor, want is dit niet leuk. Nog 2 weekies! En dan zie ik je weer, gelukkig!

Kussie je zussie

• 10 Januari 2008 - 17:33

Ruurd:

Wow!!! echt.. in Zuid-Afrika vonden wij alles Fantastisch en andere woorden voor deze schitterende foto's heb ik bijna niet...nou oke dan hier komen er een toch een paar: focking master!, schitterend!, ongelofelijk!, prachtig!...nou kon er dus toch nog een paar bedenken.. He geniet er nog even van!
    Dikke kus Ruurd

• 10 Januari 2008 - 18:08

Marja:

jeee wat mooi is het daar he maar wat erg dat die mensen daar gewoon verjaagd zijn in het verleden en nu is het gewoon een bezienswaardigheid maar jullie zien mooie dingen maar ik blijf zeggen dat het wel heel veel is wat jullie doen als ik alleen al lees hoeveel tijd jullie in bussen en treinen hebben gezeten jeeeee mie nee maar ach jullie zijn lekker jong en hebben energie voor 10 en niemand neemt jullie deze ervaring nog af.ik wens jullie nog heel veel kijk plezier de laatste dagen en we kijken erg uit naar jullie terug komst en ook nog even wat hebben jullie mooie vesten aan en isabel bij jou zie ook steeds hele leuke fleurige truitjes geweldig wat zal jij veel in je koffer (rugzak) terug naar huis hebben nou meisie dikke kus en tot gouw

• 11 Januari 2008 - 08:38

Kim:

Schatje wat Gru-we-lijk!!
    Het komt echt niet over hoe mooi het in het echt moet zijn.
    Geniet nog een paar weken van jullie vrijheid.

Kussen van mij

• 11 Januari 2008 - 08:39

Chicky:

Neh nana heh ik kan nu al los stappen ;-)

(k)

• 11 Januari 2008 - 16:49

Bep Kahle:

Hoi Bell
    Allereerst nog de beste wensen voor 2008
    Wat een mooie omgeving zit je nu het lijkt net of het niet echt is op je foto's geweldig om daar te zijn hoor.
    Het schiet nu wel op voor je he nog 2 weken en dan weer naar het natte Nederland. Ik geniet van je verhalen ik ga ze straks missen hoor nou heel veel plezier nog tot het volgende verhaal.

Groetjes Bep

• 12 Januari 2008 - 01:03

Michael:

Looking good girls!!!! De Machu Picchu. Super! Erg leuk geschreven!
    Nu op naar Bolivia!

Groetjes Mike

• 17 Januari 2008 - 18:43

Roy:

Haha, ik volg je reis echt wel hoor!!! Laat misschien weinig horen, omdat dat dan alleen maar hele jaloerse opmerkingen zijn, ben ik niet zo goed in heh! Gelukkig zijn jullie weer bijna terug, gaan we als je weer ingeburgerd bent weer op pad en kan je me alles vertellen.. (misschien adviesje voor mij waar ik nu maar s naar toe mot) Eerst ff orde op zaken in me huissie stellen, want heb al sinds kerst geen verwarming en warm water. Zal jij wel gewend aan zijn, maar dat was voor mij toch niet echt de bedoeling! Heb net je laatste bericht weer zitten bewonderen, en besef me dat jij de afgelopen maanden al me halve "to do"-list hebt afgewerkt, echt super gruwelijk!!!! Nou, probeer die laatste dagen niet al te veel gekke dingen te doen, zodat je ZeKeR weer heelhuids terugkomt.. Vin t wel weer mooigeweest hoor bella, tis hier ook leuk en gezellug!!! tot gauw mop... dikke kouwe hollandse x van mij natuurlijk.