Bolivia.... en zijn prachtige landschappen. - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Bolivia.... en zijn prachtige landschappen. - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Bolivia.... en zijn prachtige landschappen.

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

17 Januari 2008 | Bolivia, Tupiza

Hola hola, hier weer een heel mooi bericht van het land met de gekste landschappen die ik ooit heb gezien.
Vanuit het oh zo gezellige Cusco met alle dagen vol hoogteziekte zijn we gevlucht naar CopaCobana. Een plaatsje aan Lake Titicaca net over de grens van Bolivia.
Lake Titicaca is het hoogste meer ter wereld, dus dat is wel weer byzonder.
Copacobana was echt chill, we hadden een kamer met uitzicht op het strandje en meer, en het was echt zo´n hippie dorpje. Overal had je andere backpackers die probeerden hun sieraden die ze zelf maakten te verkopen, om zo wat geld te verdienen en weer door te kunnen reizen.
´s Avonds hebben we voor het eerst een nieuwjaarsborrel gedronken want we voelde ons meteen een stuk beter. Yoepie!
De volgende dag zouden we om half 2 met de boot een tour gaan doen naar een eiland op het meer.Om half 1 toen we zaten te lunchen en uitkeken op de pier zagen we iedereen verzamelen voor een bootje, en wij vroegen ons echt af waar die heen ging.
Om half 2 toen we zelf bij de pier stonden waren er geen mensen of boot te bekennnen. We snapten er niks van, maar gelukkig zaten er vier tandeloze mannetje op de pier die ons blonde trutjes wel even wilden helpen. Wij vragen ja waar gaat de boot naar Isla del sol, Die mannetjes lachten, jullie komen zeker uit Peru.
Bleek het een uur later te zijn in Bolivia, ff een uurtje tijdverschil en de boot die we zagen om half 1 was dus gewoon onze boot.
Nou toch nog een boottochtje gedaan met 1 van onze tandeloze vrienden.
Daarna ´s avonds een bus gepakt naar LA Paz.
Toen we aankwamen in La Paz was het al donker, Voor we goed en wel door hadden wat er gebeurde kregen we een soort politie excort. We moesten vertellen wat onze nationaliteit was en er liepen in ene 5 mannen met traangas en knuppels in een soort kringetje om ons heen.
Het bleek nogal gevaarlijk te zijn daar, of ze wilden gewoon helpen, maar it´s scares the shit out of me.
Loop je met alle tassen en je goeie gedrag. Elke taxi die we wilden aanhouden was niet goed en we moesten echt wachten, tot zij iets voor ons hadden geregeld. Echt wat een onzin. Uiteindelijk een taxi gekregen en ons af laten zetten in een hotel.

De volgende ochtend keken we uit het raam en was er een super gezellig marktje in onze straat. Bolivia en vooral La Paz, de hoofdstad, is zo ontzettend arm, overal lopen honden, kinderen en vrouwen in de vuilnis te schooien. Overal ligt ook vuilnis op straat. Echt een derde wereld land, pfff doet je weer even beseffen dat al die ongelukjes die we hebben op ons reis heel erg betrekkelijk zijn.
We zijn in La Paz lekker wezen shoppen, en markten, echt leuk allemaal vrouwtjes met kruiden en af en toe zie je een varkenskop voorbij komen, of stukken maag of darm in stukken gehakt worden. Echt goed voor je eetlust :lol:
Na weer een tas te hebben gevult met Souveniers, Ik denk echt dat de iedereen die ons op komt halen op schiphol zich gaat afvragen waarom we geen pakezeltje of lama hebben meegenomen voor al onze tassen want het is echt absurd zoveel als we meeslepen op dit moment. Nou ja nog 5 dagen :-D.

Met de nachtbus vanuit La Paz naar Uyuni gegaan. We hadden een heerlijke bus en we sliepen goed, we kregen zelfs een dinertje en daarna een koppie thee met chocola.
De volgende ochtend kwam onze grote vriendin weer langs met thee. We waren 500 meter verwijderd van het busstation maar goed ze kwam toch thee rond brengen. Sas die was bezig haar stoel om hoog te zeggen en die stomme k"t van de bus giet heel snel in een hurry thee, op dat moment klapt Sas d´r stoel omhoog en krijg ik die kokende thee vol in mijn shirt en broek. Heel fijn,... het eerste wat Sas deed was onze halve liter water in mijn schoot eroverheen gooien maar dat was niet genoeg, dus ik riep om koud water, Nou en daar kwamen de flessen, van alle kanten, iedereen gooide zijn liter flessen en halve liter flesjes water over me heen,na helemaal doorweekt te zijn, stopte het branden. En had ik een heerlijk verbrande buik....stomme tr¨t. Na heel veel zalfjes en cremetjes is het nu bijna weg gelukkig.

In Uyuni scheen het zonnetje dus we waren zo blij! We hebben meteen een Tour geboekt voor 3 dagen, want Uyuni staat bekent om zijn zoutvlaktes.
De volgende ochtend werden we om half 11 opgepikt met een four wheel drive (yeep).
We gingen meteen richting de zoutvlaktes. De weg was echt geinig je gaat midden door de woestijn en over stenen, er was niet echt een weg.
Na 1,5 rijden hadden we onze eerste lekke band. Nou echt de mannen uit de pitstop zijn er niks bij, want binnen 7 minuten hadden ze de band verwisseld.
De zoutvlaktes waren echt ongelooflijk. Spier en spierwitte vlaktes, ze stonden een klein beetje onder water, maar daardoor was het effect nog mooier, het reflecteerde zo mooi.Het leek net of de lucht overliep in de aarde, en je zag gewoon bijna geen verschil,als je daar in de rondte liep leek het net of je in de lucht liep, echt heel erg mooi en byzonder.
De lunch was in een zouthotel, dat was echt leuk, alles was gemaakt van zout. De kamers, de tafeltjes en stoeltjes, echt alles.
Daarna ging de tocht weer verder. We gingen door lava gebergte en zagen echt prachtige bergen met sneeuw op de toppen echt leuk. Overal zie je lama´s of Vicuña´s.
Aangekomen in onze plek om te slapen, hebben we maar een flessie wijn opengetrokken, je moet toch wat als er geen elektriciteit is of iets anders te doen. haha.:-)
De volgende ochtend om half 9 gewekt, onze fourwheeldrive tocht ging weer verder, we reden door rivieren en stenen gebergte op weg naar lagune´s.... we zagen een rode lagune, met allemaal felroze Flamingo´s, Echt zo vet om die een keer in het echt te hebben gezien. je hebt heel veel Laguna´s in verschillende kleuren, omdat het gebied zo vol zit met mineralen. In de 1 zit solver, en er zitten zilvermijnen en weet ik wat allemaal nog meer, maar goed de mineralen in de rode laguna vinden de flamingo´s lekker en die zat dus helemaal vol met fel roze flamingo´s,...heel stoer.
Toen we in de buurt van het huisje kwamen waar we zouden gaan slapen, begon de lucht echt vreselijk te betrekken,... en toen gebeurde het..... een gigantische sneeuwstorm brak los, en we zijn dus rechtstreeks naar het hostel gegaan. Daar sneeuwde het zo erg, en dat kon het huisje niet echt aan.Dus het plafond stortte ook nog een beetje in. Wat bleek het sneeuwde daar nooit, echt grappig om dit ook nog mee te maken.
Tsja dus dan moet je maar weer een flessie wijn scoren, we hadden een hele leuke groep waar we de tour mee deden, en dus hebben we in de sneeuw de hele avond lopen Ezelen, een kaart spelletje, waar we erg mee hebben gelachen.

Om 4.00 mochten we de volgende ochtend op staan...echt een feestje....We hebben de zonsopgang gezien in de Salvador Dali dessert, Salvador Dali is een kunstenaar en zijn schilderijen lijken heel erg op die woestijn, omdat de bergen zoveel verschillende kleuren hebben en de lucht zo prachtig blauw is . Na een barre tocht
aangekomen bij de green laguna, echt ook zo allemachtig prachtig. De laguna lag tegen een vulkaan aan, dus je zag die prachtige kleur van de laguna, en dan de vulkaan en die strak blauwe lucht. Echt super.
Na nog wat mooie bergen en wegen, en meren, en andere mooie prachtige dingen...zijn we langzaam en door elkaar geschud richting huis gegaan...wat een ervaring erbij zeg!!
Aangekomen in Uyuni wilden we lekker even chillen, en douchen...
maar niks van dit alles, wat bleek... de trein staakte en ons plan om met de trein door te reizen naar een plaatje was dus letterlijk en fguurlijk van de baan, we konden wel 3 kwartier later met een fourwheeldrive naar Tupiza worden gebracht.
Dus hup in de stress, wij snel snel snel eten besteld, spullen gehaald die weer ergens waren opgeslagen en die auto in gedoken.....
En ...daar zaten we weer, na 4 dagen lang in die fourwheel drive door elkaar te zijn gehobbelt, zaten we weer voor 8 uur in een jeep op elkaar gepropt.
Vannacht om 3 uur kwamen we er aan, en zijn meteen een lekker bedje in gedoken.
Net wilden we gaan paardrijden maar begon het zo te stormen dat het werd gecancelt...en nu gaan we morgenochtend nog een poging doen!!!

dikkeee bessos uit het prachtige Bolivia!
nog maar 7 nachtjes ;-)

• 17 Januari 2008 - 20:28

Adelina:

Hey Isabelle!!!

Wat zie ik nu, ben ik eerder dan je moeder?? Haha....
    Jee, zo maak je nog eens iets mee he, hoogteziekte, brandblaren op je arme buikje, autopech en allerlei andere vertragingen belaagd worden door politiemannen en andere mannen (hihi) Gelukkig heb je ook nog zat heeele mooie avonturen beleefd heb ik gelezen. Nou t zit er bijna op, nog even Argentinië aandoen, geniet er maar van, voor je het weet zit je weer in dit koude kikkerlandje en lijkt een beetje hoogteziek zijn ineens niet zo erg meer!!!
    Ik hoop dat je nog een mooie tijd tegemoet gaat....zie je volgende week!!!

Dikke kus, ook van Ron en poot van Lola!
    XXX

• 17 Januari 2008 - 20:34

Robby:

heerlijk die uitgebreide en smeuige verhalen.
    wat kan jij top schrijven zeg,alsof we dr zelf zitten.
    dat duurt nog een kleine twee maandjes.
    dus nog ff geduld,maar door jou verhalen.
    heerlijk voor genieten.
    keep it safe,and have fun.

xx robby

• 17 Januari 2008 - 21:51

Wimwiertz:

Daar is die oom uit Amstelveen weer. Wat een geweldige verhalen, verbrande buiken en tandeloze mannetjes, maar gelukkig weer helemaal fit krijg ik de indruk. De uitdrukking : Zo zout heb ik het nog nooit gegeten heb je wel heel letterlijk ervaren. Een hele goede reis verder en ik ben benieuwd naar jullie nog komende ongetwijfeld spannende wetenswaardigheden Ook ik eerder dan je moeder, leuk toch ....

• 17 Januari 2008 - 22:19

Anja:

Nou die moeder leest echt wel als 1e de site maar moet af en toe ff foto's verwijderen enzo ;-) maar wat een foto's!! Ze worden al mooier en mooier!
    Ook Sas haar site gelezen(www.sashanna.waarbenjij.nu) en gelachen om het bericht dat je het met in het Spaans te schelden( wat je ondertussen goed beheerst hoor ik!!) voor elkaar kreeg een bus te regelen :lol:
    Het laatste weekje is ingegaan!!Leuk leuk leuk ,gelukkig vind je het zelf ook wel lekker,ach er staan veel leuke dingen in de planning toch!Carnaval, en dan je verjaardag in Duinrell,oud en nieuw &kerst vieren,en allemaal blije mensen die naar je verlangen,lucky you!
    dikke kus en sterkte met de terugreis van 24 uur of zo

• 17 Januari 2008 - 22:44

Kelly U Zuster..:

HEYYY SISSI :D
    Woow, dit vind ik wel echt verbazing wekkend.
    Het lijkt net of je op het water loopt, in de hemel bent. ( Denk ik )
    Echt super mooie foto's bij dit verhaal.
    Vervelend van je buikkie, hoop niet dat het een litteken word :(
    Nog precies een weekie, maar der zullen nog wel verhalen komen he ??:D

xx Kell

• 17 Januari 2008 - 22:49

Michael:

Echt super mooie foto's! Dat Bolivia zulke indrukwekkende landschappen te bieden had?? Ongelooflijk!
    Jullie weten ook echt de mooiste plekjes van deze aardbol te vinden he!!
    Misschien kan je binnenkort je eigen reisgidsen schrijven! ( een idee?? )
    Nog even Isa!! Geniet ervan. Op na naar Argentina........ole.

• 18 Januari 2008 - 06:09

Cobi:

Echt te gek weer allemaal. Geniet er nog van.
    Kus

• 18 Januari 2008 - 07:25

Kim Strand:

Die stukke lippen, is dat van het (zoute) belleblazen????? ;-)

• 18 Januari 2008 - 08:46

Kim En Chicky:

Jah jezus wat zijn die foto's gruwelijk allemachtig prachtig!!!
    Echt super grandioos oh niet zo in het echt overkomend mooi!
    Jaloers is wat ik nu toch wel weer een beetje ben!!

Het aftellen is officieel begonnen...:-)

Kussen terug van Chicky babe

• 18 Januari 2008 - 13:51

Judy:

Wouw! Wat een mooie foto's weer! Leuk verhaal er weer bij!!
    Tot donderdag!!! ZIN,ZIN,ZIN!! om jullie weer te zien!!! X

• 18 Januari 2008 - 16:01

Ina:

de natuur op deze reis is echt top. Wat een prachtige foto's maken jullie. Geniet nog de laatste week in Argentinie.
    We zien jullie snel weer. Dan horen we alle verhalen die niet genoteerd zijn. Zien we erg naar uit.
    kus.

• 19 Januari 2008 - 23:04

Mieke:

Ziet er echt vetttt mooi uit!! Wat een onwijs mooi land!

• 19 Januari 2008 - 23:20

Marja :

ja zoals de meeste zeggen nu gaan we aftellen ,maar denk maar niet als je thuis bent dat het rustig word hoor volgens mijn word het party time allemaal feestjes het aller 1 e natuurlijk ja je raad het al 1 11111111 -------- jaaaaaaaaaaaaaaaaar ach we zijn er zo druk mee bezig je wil niet weten ,als we zo door gaan praat ze als jullie thuis komen en dan al die mensen die naar jullie uit kijken dan het weekendje met kim oud en nieuw dus ga maar lekker slapen op de terug weg dan kan je er weer tegen als je de nederlandse bodum betreed hah ah ah ah a
    tot gouw dikke kus
    en wat een geweldige fotos leuk hoor ik denk dat ik je verhalen echt ga missen en zeker die mooie plaatjes

• 20 Januari 2008 - 10:26

Yvette:

Wat is het daar ontzettend mooi zeg!
    Geniet nog van jullie laatste dagen.
    Als je terugbent wil ik je écht graag es zien!
    dikke kus Yvette

• 21 Januari 2008 - 10:05

Sammie:

die fotos van in de lucht lopen zijn wel heel erg vet!
    te origineel ook om zn foto in je bril te maken! dat mutsje en soort poncho ziet er ook erg strak uit...
    pffff wat heerlijk dat reizen.
    tot snel dikke kus..keep smiling

• 21 Januari 2008 - 17:38

Nance:

lieverd,

te vet al die verhalen!! kan niet wachten tot het zover is dat ik weg ga...

Kusss!!!!

• 22 Januari 2008 - 14:54

Rianne:

wouw

• 22 Januari 2008 - 18:48

Oma Meikie:

Nog even een berichtje van mij ik vind het heel mooi wat je allemaal meemaakt maar zal blij zijn als je weer bij me bent ik sta natuurlijk op schiphol dus lieverd tot gauw en een goede reis verder.

• 22 Januari 2008 - 18:53

Jose:

hoi stoer nichtje
    wat een avonturen weer allemaal en wat een mooie foto\'s het lijkt echt net of je op het water loopt nog hele toffe dagen verder en een goede terugreis
    dikke kus van je tantetje

• 23 Januari 2008 - 19:16

Rein:

Hey Belle,

Jeetje wat ben je toch allemaal aan het uitspoken!

Leuk, ik dacht dat je rond deze koers weer richting nederland ging, maar zeker weten doe ik dat niet..

Ben weer terug in Quito! Thanks voor de hulp met mijn spullen. Ik heb ze veilig ondergebracht in mijn nieuwe appartementje. Volgende week ga ik naar Cuyabeno, ben benieuwd na al je verhalen!

Ik laat van me horen, veel plezier in Bolivia??

Beso,
    Rein

• 24 Januari 2008 - 16:06

Sabrina:

Ben zo blij dat jullie weer terug zijn!!!!!!! :)