Cuba een open gevangenis! - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Cuba een open gevangenis! - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Cuba een open gevangenis!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

04 December 2008 | Cuba, Santa Clara

Hola hola!!
Hier weer fijn berichtje uit het heerlijke maar oh zo hartverscheurende Cuba!
In Trinidat zijn we lekker naar het strand geweest het dorpje was mooi, maar rustig, het strand daarintegen spectaculair!!prachtig blauwe zee en witte stranden...je kent het wel, hihi
Daarna doorgereist naar Santiago de Cuba gegaan, hier werden we meteen aangesproken door een gast met een casa patricular, zo'n huis waar je kan slapen.Hij leek ons erg aardig maar we zijn gewoon 3 dagen niet van hem afgekomen, als we wakker werden stond ie klaar met het ontbijt en 's avonds gaf ie ons nog net geen nachtkus haha. Hij was dus ook onze gids daar, we zijn naar een prachtig kasteel geweest en het cementory waar alle bekende historische mensen van de cubaanse revolutie liggen, ook de bekende zanger van Buena Vista social club ligt hier. Erg indrukwekkend ,helemaal omdat ze bij een paar strijders continu wachters hebben staan, en het volklied draaien. Lekker nationalistisch!!
Iedereen vraagt hier continu of je wilt dansen, en meestal zeggen we nee. Als je ja zegt betekent dat automatisch dat je dan alles voor die avond betaald, ook voor degene die je meeneemt.
Zo ook Elio, hij vroeg ons of we naar de nieuwste club wilden gaan en aangezien we hem wel aardig vonden dachten we ..leuk idee!! Hij kwam ons met zijn Chevrolet van 60 jaar !!! oud op halen. Hij had voor het gemak zijn broertje en zijn vriend meegenomen, bedoel.. het moet natuurlijk wel een even aantal blijven;-), en tsja dat wij dan ook voor hun moeten betalen is niet meer dan logish.Ze zien het hier ook echt als iets normaals.Eigenlijk zijn het gewoon mannelijke hoeren.
Alhoewel eigenlijk.... het zijn gewoon mannelijke hoeren. Maar ze weten het leuk te verbloemen, en je trapt er zo in. De avond was grappig maar vooral triest, de show was een soort dansshow die wij kennen van 30 jaar geleden en de mensen die dansen zie je verveeld maar wel met zo'n opgeplakte glimlach dansen, in verkleurde zelf gemaakte pakjes. Er werd ons verteld dat Fidel steeds meer van dit soort dingen opend, om de mensen een beetje rustig te houden, want het volk wordt ongedurig en ongelukkig.Dus hij opent nieuwe barretjes in de hoop dat ze dan wat minder klagen. ..je zit dus nogal met gemengde gevoelens te kijken naar zo'n show.
De jongens wilden op een gegeven moment natuurlijk dansen, en als je wilt willen ze ook wel met je zoenen, ik bedoel je betaald toch de hele avond... in en in verschrikkelijk, maar het is hier het leven. Zij hebben een leuke avond met toeristen en er word betaald...tsja... daar doe je veel voor.
Misselijk van al het rondjes draaien, met het salsa dansen zijn we moe maar voldaan gaan slapen.
De volgende dag met de bus naar Camaque gegaan een heerlijk stadje. De bussen waar we meegaan zijn toeristen bussen, mensen die me een beetje kennen weten dat ik daar een hekel aan heb en zo wil reizen als de localen mensen dat doen. Hier is dat onmogelijk ivm de verschillende geld soorten voor toeristen en voor Cubanen maar ook gewoon omdat het niet mag. Echt heel jammer want de bussen hier zijn de oude NSH bussen uit Nederland, voorop staat ook nog vaak Amsterdam'zuid, of laatst zag ik een bus rijden met Lelystad centrum, de polderboyz zijn ook hier vertegenwoordigt dus, De bus met :GEEN DIENST; was helemaal hilarisch, en als je op de ramen : wilt u zitten ik kan staan: ziet staan, lig je helemaal in een deuk. Helaas zijn die bussen niet voor ons weggelegd en gaan wij keurig met afgekeurde chique aircobussen uit China!
Camaque was ook weer een leuk dorpje en al snel hadden we weer nieuwe locale vrienden, en die wisten natuurlijk weer de leukste en beste plekken en de beste Mojitobar van het eiland. Het contact met de locale mensen in zo geweldig, het enige nadeel elke keer als we weggaan naar een andere plek staat het huilen me nader dan het lachen, vind het hier moeilijker om afscheid te nemen dan op Schiphol van jullie. Erg he, maar het komt meer door de verhalen, de mensen hier mogen niet reizen, ze mogen het land niet uit en als ze al het land uit zouden mogen hebben ze daar geen geld voor. De staat regelt hier alles, en iedereen krijgt lekker communistisch het zelfde betaald, dus of je nou doktor bent of kunstenaar iedereen krijgt hier betaald tussen de 10 en 15 euro, ze krijgen elke maand bonnen en daar kunnen ze eten voor halen, het feit dat wij dan betalen voor zo{n avond is niet meer dan logish. Het feit dat ze vragen naar mijn leven zorgt ervoor dat ik me er vaak voor schaam en gewoon af en toe een verhaal verzin. Al mijn armbandjes zijn altijd een reden om in contact te komen, en als ik dan moet vertellen dat al die armbandjes uit verschillende landen komen, zeg ik vaak dat het kadootjes zijn. Het feit dat ik al zo veel landen heb bezocht, terwijl deze mensen gevangen zijn in hun eigen land bezorgt me schaamte gevoelens.
De staat regelt hier alles en iedereen word in de gaten gehouden, die jongens waar wij mee omgaan kunnen in DE GEVANGENIS komen omdat ze in contact zijn met toeristen, ze hebben hier 1 krantje die de staat regeert, internet mogen ze niet, op tv hebben ze 3 Cubaanse zenders , en ze worden gebrainwashed met het feit over hoe goed Cuba het doet, en hoe slecht het gaat in de rest van de wereld.
VRESELIJK en nogmaals, ik heb veel landen gezien maar ik heb in dit land echt al 20 keer met een brok in mijn keel gestaan,... wat is het leven vreselijk oneerlijk verdeelt!!
goede reden dus om morgen allemaal EXTRA te genieten van alle cadeautjes en vrijheid die iedereen heeft!!
Oke genoeg sentimenteel gedoe, vanauit Camaque zijn we naar Santa Lucia gegaan een plaatsje aan het strand waar je, JAJA, kan duiken met haaien en je mag ze voeren! goede reden dus om daarheen te gaan. Met een taxi waren we onderweg erheen, een oude Lada wilde ons daar wel heen brengen, midden in de nacht zijn we op weggegaan, nog half slaperig lagen we in de achterbank te slapen,.. op een gegeven moment werden de bestuurders onrustig, en ja ja wij zagen het ook, onwijze rook kwam er uit de motorkap.Toen we uit waren gestapt en de tassen uit de achterbak hadden gehaald, deden de jongens de motorkap open en ja hoor.... hele grote steekvlammen kwamen eruit!!! haha Welcome in Cuba. Tsja nou die Lada was dus overleden maar konden we niet daar laten staan, dus hebben we hem midden in de nacht 2 uur lang moeten terug duwen naar Camaque. Haha, lachuh!
Nou uit eindelijk toch aangekomen in Santa lucia, daar bleken geen casa's te zijn maar alleen maar All inclusive resorts, die ook vrij goedkoop waren, dus zijn we daar gaan slapen. Nou dat is bizar hoor, van helemaal niks sta je in ene 3 borden op te scheppen bij een gigantisch buffet, terwijl je weet dat de rest van Cuba honger lijdt, fucking mindgame.We ontmoeten daar wel een paar oude mannetje allemaal in de 80, die grote curverboxen vol schepten met eten van het buffet en dat dan gingen brengen naar de mensen in het dorp!! prachtig!

De volgende dag wezen duiken, we gingen naar beneden langs een wrak, en beneden gingen we de haaien voeren, helaas, kwam er geen 1 haai langs... kans verkeken maar toch een prachtige duik gemaakt!!

Nu zitten we in Santa Clara de plek waar Che Guevarra de revolutie leidde, net naar memorial geweest waar hij ligt, wel byzonder verhaal want hij is vermoord in Bolivia en pas na 30 jaar hebben ze daar zijn botten gevonden, en uit een massagraf gehaald, toen hebben ze hem verhuist hier naar Cuba.Dat verhaal van Che is ook heel erg byzonder en bizar!!In ene vind ik al die petjes en amrbandjes van hem zo belachelijk, hij was eigenlijk helemaal niet zo goed, maar ze hebben hem gewoon een soort held gemaakt"!verhaal vertel ik thuis wel eens mijn tijd is op!!!

foto's lukken weer niet!
fijne sinterklaas allemaal!

• 04 December 2008 - 22:43

Kim En Chicky:

Gelukkig hebben we het zo goed en geven wij elkaar lekker veel LIEFDE!!!
    Dat is het enige wat belangrijk is. Jammer dat het volk zo word onderdrukt. Wij praten hier over de vrijheid van meningsuiting....Het leven zit soms raar in elkaar. Hou van je pop mis je KUSSSSS

• 04 December 2008 - 22:48

Robby:

hier weer ff een berichie uit het koude holland.
    kep net ook ll dr berichie gelezen.
    wat een wereld leven wij he!!!
    maar jij kan alles zo goed beschrijven,dat je het haast kan zien.
    nou neem de wereld niet op je nek he.!
    veel plezier en geniet van al het moois en leuks/indrukwekkends.

greetz to the girls
    xx robby

• 04 December 2008 - 23:05

Anja:

Gelukkig eindelijk weer een berichtje van je :-)
    Ook dit is weer een stukje levenservaring dat je meeneemt.Arme mensen,lieve mensen warme mensen..die samen Salsa dansen op de hoek van de straat,kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen..al moet ik er niet aan denken met die eikel van de hoek te moeten Salsa dansen :-(
    Wij gaan Sinterklaas vieren morgen en dan gaan we aftellen tot je thuis komt Babe :-)
    veel plezier nog en groetjes aan de meiden
    kus van uw moes

• 05 December 2008 - 03:11

Rianne Huigen:

Hey bel,

Wat en verhaal joh ben helemaal onder de indruk van het leven daar. Wat een verschil..
    Wel leuk dat je nog een beetje amsterdam tegenkomt, hoef je ook geen heimwee te hebben ;)

Kussss

• 05 December 2008 - 07:03

Nance:

Wat een verhaal weer voor op de vroege ochtend met me bakkie thee! =)

Raar hé dat het in andere landen zo anders kan zijn dan hier in NL!

Geniet nog mop!

Kus!

• 05 December 2008 - 08:38

Wim Wiertz:

Wat een verhaal weer, dat ik met helaas herkenbare verbazing heb gelezen.En deze toestand duurt al jaren en zal naar ik vrees niet gauw veranderen.Goed dat je daar kennis van neemt en ziet dat onze maatschappij waar we zo graag op mopperen zo slecht nog niet is. Dit alles neemt niet weg, dat je kennelijk erg geniet van deze nieuwe indrukken waarmee je de rest van je leven voort kan. Ik wens je nog heel veel plezier en hoop t.z.t. je verhalen persoonljk te horen. Lieve groeten van Oom Wim

• 05 December 2008 - 09:56

Sashanna:

He Moppie,

Wel heel bijzonder allemaal hoor.

Aan de ene kant hoop ik dat het zo blijft, zodat ik het nu nog zo kan meemaken. Maar eigenlijk hoop je natuurlijk voor die mensen dat het snel voorbij is al die ellende daar!

Vandaag Sinterklaas vieren met mijn hartjes, maar 1 hartje mist wel hoor.

Ach wij hebben je al bijna weer thuis, of mag ik je daar niet op wijzen :-)

Jammer dat je geen haaien hebt gezien, toch maar naar Zuid Afrika daarvoor.....

Love You! Kus

• 05 December 2008 - 10:42

Panna:

lijkt me zeker apart om mee ta maken zoon land! en zo zie je maar weer de polderboyz representen overal haha lelystad centrum wat een grap..

greetz vanuit kuala lumpurr

• 05 December 2008 - 11:05

Judy:

Jeej, wat een verhaal weer zeg. Goed geschreven! Dikke kus uit Laos!

• 07 December 2008 - 18:54

Yvette :

Ook ik heb weer genoten van je verhaal ! Die oude NZH bussen !!! lachen zeg !

Geniet van al je ervaringen!
    dikke kus, je nichtie!

• 08 December 2008 - 10:23

Sabrina:

Jeeeeeetje, wat een verhaal weer.
    Weer heel anders allemaal dan wat je hiervoor hebt gezien. (en jij hebt al zo veel gezien van de wereld)
    Door dit soort dingen besef je idd wel weer even heel goed dat wij Nederlanders niet zo moeten zeuren...

Heeel veel plezier nog babe, en tot gauw!

XXX

• 08 December 2008 - 18:30

10:

Wat een verhaal wat hebben wij het toch goed.

• 09 December 2008 - 21:33

Roy:

Ey Babe, Gruwelijk dat je weer zo heerlijk aan t duiken bent, mis dat ook echt wel weer.. Ben benieuwd naar je 'true story' about Guavara.. Jmmr dat je geen foto's hebt kunnen uploaden, maar des te meer hebben we allemaal te bekijken als je terug bent! :) Tja ben toch meer van de plaatjes heh! Hier gaat alles nog lekker, same shit just a different day. Je word nu toch wel errug gemist hier maar duurt niet lang meer, Houw je hoofd koelllll laterzz Dikke X en geniet die dak

• 09 December 2008 - 21:34

Roy: