De lancering en Jamaica... jaaahhh man!! - Reisverslag uit Negril, Jamaica van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu De lancering en Jamaica... jaaahhh man!! - Reisverslag uit Negril, Jamaica van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

De lancering en Jamaica... jaaahhh man!!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

18 November 2008 | Jamaica, Negril

Hallo hallo allemaal!!!
Nou dit word een lekker divers verhaaltje, maar misschien ervaren jullie dan ook de kleine cultuurshok die ik heb gehad!!

Zoals ik in mijn vorige berichtje al schreef gingen we naar het Kennedy Space center, helemaal leuk. Zitten we met een jongen te praten in de bar van ons hotel, verteld hij gewoon dat er die vrijdag een lancering is van een space shuttle met 7 astronauten erin. Het was de lancering van een week ervoor maar omdat het TE veel waaide was hij gecancelt... echt wat een geluk kan een mens hebben zeg!!!Nou het plan dus meteen omgegooit en besloten dat we pas zaterdag weg zouden gaan.
Het space center zelf was heel indrukwekkend en heel erg informatief, we hebben zelf ook zo'n lancering meegemaakt in een simulator en dat was al echt heel erg heftig, laat staan wat die astronauten voelen. Ze zitten gewoon voor 3 uur verticaal in stoeltjes te wachten tot ze gaan opstijgen.

Vrijdag was het eindelijk zo ver, we waren allemaal helemaal zenuwachtig, want er was ook een grote kans dat het dus weer afgelast zou worden, ivm wind regen of kou.

Om half 1 zijn we richting Titusville gereden een plaatsje wat alleen gescheiden word door een meer van het spacecenter. De ideale plek dus om het te zien gebeuren. Om half 2 kwamen we daar aan en waren we nog niet eens de eerste spotters die het beste plekje probeerde te bemachtigen (hij ging pas om 20.00 uur de lucht in!!!!)
In het titusville was echt niks te doen maar we hebben een beetje door de woonwijkjes gewandelt en ons weer verbaasd over wat amerikanen allemaal eten en drinken.Wat wij de hele dag eten, nemen zij voor de lunch, we namen ergens een colaatje en je krijgt meteen een 0,6 liter glas en dan doen ze ook nog "bottoms endless" oftewel als je hem leeg hebt vullen ze hem weer bij voor je.
Toen we door een woonwijkje liepen kwamen we bij een huis met een tuin waar allemaal panfletten hingen, je mocht bij de mensen in de tuin gratis naar de shuttle launch kijken, gratis parkeren en gratis plassen, maar je moest wel wat doneren aan het kanker fonds.
Wij onze auto dus gehaald en daarheen geparkeerd... Zaten we dan met 50 andere shuttlespotters 6 uur te wachten. Het was heel erg leuk en gezellig, de mensen van het huis waren 2 hele lieve oude mensjes die het helemaal geweldig vonden, dat wij 3 Nederlandse meisjes bij hun in de tuin naar HUN spaceshuttle kwamen kijken, en we werden echt op onze wenken bedient.Zo Lief!
Om 19.00 begon de spanning echt te stijgen, op de radio zeiden ze dat het echt doorging en dat ze final checks aan het doen waren!
7.45 uur, was duidelijk dat het echt ging gebeuren.
En toen gingen we aftellen precies klokslag 7.55 ging ie de lucht in....

Ik had echt kippevel van onder te boven, De lucht werd helemaal verlicht door 1 grote vuurbal.... en je zag hem langszaam opstijgen pas na 30 seconden hoorde je het geluid. Iedereen was aan het juigen en schreeuwen en wij waren pas echt onder de indruk... wat een ervaring!

Zondagochtend om half 10, ging ons vliegtuig naar Montego bay, Jamaica!!
Daar aangekomen begon het gekkehuis al.Ze deden lastig bij de douane we kregen een heel kruisverhoor, en toen die jongen hoorde dat we geen reservering hadden bij een hotel moesten we dat eerst fiksen voor we het land in mochten. Toen we dat hadden geregeld verdween zijn norse houding als sneeuw voor de zon en wilde hij wel met ons uit, en kregen we zelfs zijn telefoonnummer...haha gekkehuis!

Uit het vliegveld vandaan wilde iedereen onze aandacht en ons meenemen naar zijn taxi... ff wennen na het zo keurige Amerika.
De weg naar ons guesthouse was al echt een cultuurshok van hier tot tokio, ik heb flink wat ervaring met reizen maar zelf ik had het echt ff moeilijk, ze rijden als mongolen, het is zoooooooooooo arm, overal geitjes kippen,honden, zwangere vrouwen en uiteraard heel erg veel rasta's zonder tanden.
Nadat we ons hadden gesetteld in het guesthouse zijn we de straat op gegaan.
Hier werden we door iedereen aangesproken, en iedereen schreeuwde ons na, of wilde ons aanraken,
yoehoe welcome in het relaxte Jamaica en ik zat tegen een paniekaanval aan....( de gedachte dat we hier nog een paar dagen zouden spenderen,bezorgde me echt de rillingen)

Toen we ergens een taxi vonden zijn we daarin gesprongen en hebben ons naar het toeristische gedeelte laten brengen, hier begon het circus weer van voor af aan.....toen begon ik echt te twijfelen of we wel zo'n goede keus hadden gemaakt met Jamaica.
Nadat we ergens wat hadden gegeten en ik een beetje tot het besef kwam dat de rastafarians met rode ogen en zonder tanden niet per definitie eng zijn of zwerver, werd ik iets relaxter!!

Om 16.00 uur hebben we ons opgesloten in de kamer met bier en een potje kaarten.Door de cultuurshok waren we helemaal kapot..haha...
De volgende ochtend was alles beter, we wisten hoe we ze af moesten schudden en het was ook maandag, en dat was een duidelijk verschil, op zondag hangt iedereen natuurlijk op straat en op maandag gaat iedereen weer werken of naar school.
Wel besloten we om naar Negril te gaan, het meest toeristische gedeelte van Jamaica, de reis daar heen was ook een lekkere ervaring maar dat vertel ik pas als ik terug ben want anders word ik nu per direct terug gehaald door mijn ouders ;-)
In Negril aangekomen hebben we lekker op het strand gelopen, we weten nu goed hoe we met de rasta's om moeten gaan,die denken dat alle vrouwen komen voor "Likkle-love-beneath-the-palms"
(er komen hier heel veel oudere westerse vrouwen naar toe om sex te hebben met jongere locale mannen, omgekeerde wereld van Azie dus)

Het was gewoon de cultuurshok die ons zo afschrok en we hadden het nogal geromantiseerd allemaal, ik dacht lekker in hangmatjes beetje reggea luisteren, maar de mensen zijn hier zo vreselijk arm dat ze gewoon op alle mogelijke manieren geld aan je willen verdienen, van het verkopen van fruit tot zichzelf :-D.
Het is dus allemaal best zielig.
Gisteravond in ons strandbarretje wat bij ons strandhuisje hoort lekker rum-cola gedronken op een gegeven moment kwam Ray,...een oude man met geen tanden meer in zijn mond, maar met een stem als BB King,.... daar hebben we 3 uur lang liedjes meegezongen ... de zee op de achtergrond.. voetjes in het zand..Rum in mijn hand, en allemaal Rasta's die mee trommelden .....overal de lucht van ganja, en toen besefte ik
" Jaahhh man :"
WELCOMMEEE TO JAMAICAAAAA ISABELLE!!!"




  • 18 November 2008 - 18:35

    Anja:

    Hee lieverd,wat een leuke verhalen weer,ach ja af en toe moet je een engeltje boven je hoofd hebben hangen toch?En enge verhalen..ik wil het nu inderdaad niet weten,zorgen maak ik me toch wel ;-)
    Voorlopig heb je een lancering meegemaakt...TOP!!!
    dikke kus en geniet..jaaahhh Maaaaammmm

  • 18 November 2008 - 18:42

    Anja:

    p.s.
    Hier thuis gaat alles zijn gangetje
    Kelly loopt stampvoetend de deur uit(sporten ja ja !) want op 1 van de foto's heb je een shirt van haar aan.
    Sam zit met een scheve kop naar me te kijken,die wil uitgelaten worden en Dudley springt op het dressoir,bijna in de tv die gek ziet een programma over wilde ganzen..kortom Chickens Place :-)

  • 18 November 2008 - 18:50

    Robby:

    belle wat een vetverhaal weer, k krijg gelijk weer zin.
    nou nog veel geniet momenten met zn drietjes.

    greetz robby

  • 18 November 2008 - 19:58

    Sanne:

    Moppiee,

    Wat vet dat je een lancering heb meegemaakt!
    Jamaica lijkt me ook echt tha bom! Ga je ook nog naar het oudelijk huis van Bob Marley? Schijnt leuk te zijn! Ben benieuwd naar je verhalen die je nu niet op wou schrijven!:)

    Geniet ervan!! See you Zoen.. X x X

  • 19 November 2008 - 05:16

    Rianne:

    Hey bel,
    wat een verhaal zeg!!
    Vet vet vet, wat je allemaal mee maakt!!!
    En die verhalen die je niet op waarbenjij kan zetten, mogen altijd in de mail ;)
    Kussss

  • 19 November 2008 - 14:48

    Ina:

    op het journaal van vandaag zijn ze bij de laatste lancering tijdens werkzaamheden aan een zonnepaneel een tas met gereedschap kwijt geraakt. Deze zweeft nu in de ruimte.
    Misschien wel van de mensen die jij hebt zien vertrekken. Grappig. Klinkt ook bizar. Geniet en take care. Kus

  • 19 November 2008 - 16:23

    Wim Wiertz:

    Hey Belle, Je moet maar denken enge verhalen horen er ook bij. Wat een ervaringen zeg..Kan je mee voort in de rest van je leven. Met recht kan je zeggen :: "Ik ben een vrouw van de wereld " ontdaan van de spruitjeslucht van Nederland. Ik sluit me aan bij je vader: Blijf verstandig ", maar ik heb zo maar het idee, dat deze uitspraak op jou niet van toepassing is. Groeten van je Oom Wim

  • 20 November 2008 - 19:37

    Oma:

    Lieve Isabelle
    Ik heb weer alles gelezen en ik vind dat je van alles geniet je bent al weer enige weken weg en ik hoop dat je nog heel veel leuke dingen mee gaat maken heel veel liefs van oma meikie
    dag lieve schat tot kijk

  • 20 November 2008 - 19:38

    Opa:

    Alles gelezen je heb weer een hoop meegemaakt kijken jullie wel uit dat je weer heelhuids terugkomt voor de rest veel succes van Opa

  • 20 November 2008 - 21:06

    TijN:

    Ouwerups... erug wijs gerapporteerd die verhaalen meis.. :)

    Wat een ervaring zeg die space shuttle, nooit meer vergeten!!..
    Volgens mijn is Jamaica net zo is als je denkt, tis is alleen ff wennen.. ;)

    Geniet er van meis,en uiteraad blijf ik je volgen..

    X uit de polder...

  • 21 November 2008 - 09:21

    Kim En Chicky:

    Weet je nog Bel vroeger toen je met Judy voor het 1st ging reisen dat Judy aan mij vroeg van: Kim als jij op reis zou gaan waar zou jij dan heen willen? En dat ik zei: Amerika Dat Judy zei ECHT oh nee zoveel leuks in de wereld en dan kies je Amerika daar heb ik nou helemaal niks mee!!! Zij niet ik wel en JIJ nu ook SUPER gruwelijk de staat Florida is rijk met al dat heerlijke weer. Je hebt trouwens in Maimi ook een perlicanen opvang misschien een idee als je die kant nog een keer op gaat!!!

    En wat Jamaica betreft is het idd iets wat omschakelen! Ik begrijp dat als jeje niet veilig voelt. Dat je maakt dat je weg komt...Dus doe dat dan ook maar. Gister heb ik je gemist Donderdag is niet meer de donderdag zoals ik hem gewend ben...Liefs Kim en kus van Chicky

  • 21 November 2008 - 12:55

    Mieke:

    Ook even kijken op jou site! Ziet er gezellig uit met zijn 3tjes!

  • 21 November 2008 - 13:15

    Judy:

    Leuk verhaal zeg! Wat een ervaring; zo'n lancering! Dat maak je echt maar 'once in a lifetime'mee!
    Gelukkig ben je nu aan het bijkomen van de cultuurschock; veel plezier in jamaica,man!!!
    X

  • 23 November 2008 - 18:32

    Sashanna:

    He poppie!!!

    Ik hoorde dat je Jamaica alweer hebt verlaten. Ben benieuwd hoe je cuba vindt.

    Als je tijd hebt moet je me ff bellen ofzo. Dan bel ik je terug. Ik mis je namelijk wel een beetje :-).

    Dikke kus


  • 24 November 2008 - 12:10

    Marrrr:

    he tijger
    Wat een mooie verhalen weer zeker vet van die space shuttle.
    Hoopdat jamaica wel leuk wordt. Die tandloze mensen spreekt me niet echt aan haha. En waarom geen malibu.
    Hier is het allemaal zijn gang heb het vet druk met mijn werk. Maar ik heb bijna 2 weken vakantie dus dat houd me op de been. Vrijdag naar awake geweest dus het was weer een mooi weekendje. Dikke kus van mij

  • 24 November 2008 - 17:18

    Nance:

    Wat een verhaal weer!! =)


  • 26 November 2008 - 22:02

    Roy:

    Hey Babe! Ben zooow jaloers dat je weer zo lekker t floortje aan t uithangen bent, was bijna vergeten hoe heerlijk je alles kan vertellen.. Jamaica is toch wel t land waar ik t nieuwsgierigste naar was, maar als ik t zo hoor dus heel anders dan verwacht!? Bob sfeertje moet daar zeker aanwezig zijn, lekker chillen, sticky met soepele reggae op de achtergrond, Yes ik wil in je schoenen/slippers staan!! Ben nu net pas(!) ('ik' de lul) door je amerika verhalen gespit, en we hebben bijna dezelfde dingen gezien, VETTE shit daar heh! Lancering lijkt me ook echt DE BOM, staat toch bij iedereen op zn 'must do' lijst!! Doe voorzichtig, en keep up the good work... XoX

  • 04 December 2008 - 22:29

    Michael:

    Ha ha wat grappig die foto van de konijn! Ik zal het aan m'n tante vertellen, Tof Isa!! Hij moet nu voortaan op al je reizen mee. Mascotte

    KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Reizen reizen reizen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 795
Totaal aantal bezoekers 237102

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 04 December 2014

Tanzania! 2014

06 December 2010 - 04 December 2011

Taiwan, Australie, Thailand &Cambodja

07 November 2009 - 28 November 2009

Californication

04 November 2008 - 19 December 2008

Florida, Cuba, Jamaica

14 November 2005 - 06 Juni 2006

Thailand, Laos, Cambodia & Vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Van Mexico naar Buenos Aires

Landen bezocht: