Bye bye Vietnam, Hello Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Bye bye Vietnam, Hello Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Bye bye Vietnam, Hello Cambodja!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

25 Januari 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo hallo allemaal!
We zijn in Cambodjaaaaaa yoooeeehoooeee! Stoer he, van Cambodja had ik echt hele hoge en spannende verwachtingen, dus dat ik er nu ben vind ik echt heel erg vet. We zijn eergister pas aangekomen maar nu al een hoop mooie en indrukwekkende dingen gezien.
Maar eerst het einde van Vietnam.
Vanuit Nathrang zijn we eerst nog naar Dalat geweest en hebben we achterop bij EasyRiders een Citytour gedaan, tempels bezocht ,een heel relaxt dichtercafeetje, een Vietnamese Floriade en nog meer toeristen trekkers,erg leuk. 1 dagje gebleven en toen naar Ho Chi Minh city [oftewel Saigon] gegaan. Ja Saigon is echt te gek, zo leuk en lekker gezellig een hoop barretjes en cafeetjes, veel Westerse toeristen dus ze gapen je niet aan of kijken niet raar op als je een winkel binnen loopt, heeeeeeeeeerlijk. Vanuit Saigon zijn we naar de Chu ci tunnels geweest, dit is een heel netwerk van tunnels onder de grond die ze hebben gebouwd en gebruikt tegen de oorlog met de Amerikanen. Die gangetjes zijn zo vreselijk klein en benauwd das echt niet normaal, maar als echte bikkels gingen we er natuurlijk in. Het was binnen bloedheet en pikkedonker en ik denk dat de foto wel genoeg zegt. Daarna zijn we naar een museum geweest over de oorlog, die was echt vreselijk indrukwekkend en ik heb echt verschrikkelijke foto's gezien. Van Amerikanen met uit elkaar gerukte kleine Vietnameesjes of met alleen maar afgehakte hoofden. Nou en dan bij die CuChitunnels zie je weer de vallen en wapens die de Vietnamezen gebruikten tegen de Amerikanen, ook erg indrukwekkend, heftige oorlog.
Vanuit Vietnam zijn we ook nog naar de Mekhong Delta geweest, was erg grappig,dat zijn allemaal kleine eilandjes, en we hebben met van die Vietnamese hoedjes op een boottochtje gedaan. Ons laatste dagje de echte toerist uitgehangen. En toen zijn we naar Cambodja gegaan, en ook hier weer zo'n wereld van verschil tussen 2 grens overgangen. Van het drukke Vietnam met zijn gekke lange en dunne huizen naar het Laidback Cambodja. Mensen lopen hier met manden op hun kop met lekker gefrituurde kakkerlakken, of kleine gebakken kuikentjes,kinderen bedelen, lopen allemaal op blote voetjes en je ziet op elke straat hoek wel iemand die geen arm, been, of helemaal geen ledematen meer heeft.Preies wat ik had verwacht,maar toch anders.
Meteen zijn we doorgereist naar Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja. Gister zijn we naar de Killing fields gegaan, iedereen die daar wat meer over wilt weten, huur de film de Killing Fields. Kort samengevat ,in 1975 is in Cambodja de Khmer Rouge onstaan dit was een soort leger onder leiding van Poll Pot, hij heeft een verschrikkelijke oorlog gevoerd en alle Cambodjanen die zich bij de Khmer Rouge hadden aangesloten hebben een hele erge oorlog met hun eigen landgenoten gehouden. Dokters, hooggeleerden, leraren enz enz,moesten worden uitgemoord net als hun familie omdat er een kans was dat ze net zo slim waren. In Phnom Phen heb je een Schoolgebouw wat in die tijd gebruikt werd om mensen te martelen, op te sluiten, in de hoop dat ze nog meer namen gaven van hoog geleerde of ondergedoken mensen. En Pol Pot wilde gewoon weer beginnen bij het jaar Nul en dus moest iedereen weer werken als boeren op de rijstvelden. Nou wie meer wil lezen moet maar een boek kopen ofzo,maar het feit dat deze oorlog pas geeindigt is in 1979 en die Pol Pot pas dood is sinds 1998, laat gewoon zien dat het allemaal nog heel vers is, iedereen ouder dan 30 heeft gewoon iets met die oorlog te maken. Echt vreselijk. Nou de killing fields waar we dus zijn geweest is een plek waar de Khmer rouge mensen naar toe brachten en ze daar doodde, je ziet daar dus zo veel massagraven dat is echt verschrikkelijk, ze hebben een paar jaar geleden die graven open gemaakt en al de skeletten en vooral de skelettenkoppen opgeruimd maar omdat er echt duizenden mensen daar liggen, kunnen ze gewoon niet alle botten bergen,als je daar wandelt loop je gewoon over botten ;-(, je ziet echt benen liggen, of hele armen. Er steekt zelf nog kleding uit de rond en daar zitten dan nog armen aan of die liggener onder. Of je ziet touwtjes op een bepaalde manier geknoopt precies zo dat ze hun armen achter hun rug vastbonden en ze dan vermoordden. Die touwtjes steken gewoon nog uit de grond en als je niet oplet struikel je over een been of tanden. Echt verschrikkelijk!!. Dan heb je ook nog 1 boom daar sloegen ze baby's tegen aan kapot en verkrachtten dan de moeder,ze hebben 1 massagraf gevonden met alleen maar baby's en naakte moeders. Echt vreselijk indrukwekkend allemaal, want je ziet dus in het museums foto's daarvan enz. BAH!
Vandaag zijn we naar een weeshuis geweest, dat was zo onwijs leuk. Wel zielig... maar de kindjes maakte helemaal geen verdrietige indruk ofzo, in het weeshuis zaten 50 kindjes. Allemaal van verschillende leeftijden, wij hadden speelgoed, bellenblaas en ballonnen mee [ gesponserd door Tante Gre] en daar waren ze super blij mee, het waren wel kleine diefjes want op een gegeven moment waren alle ballonnen op en alle zakken gevuld. Hehe erg grappig. We hebben de hele dag lekker met ze gespeeld en geknuffeld en echt lol gemaakt. Weer een erg leuke dag, en waarschijnlijk gaan we terug om hier een paar dagen te werken en ze Engels te leren. Super leuk!
tot snel

• 25 Januari 2006 - 13:19

Anja:

Hee lieverd,tja kan me voorstellen dat jullie onder de indruk zijn geweest daar in Vietnam,wat een ellende,alleen al die foto's zien geeft je een vreselijk verdrietig gevoel.
    Gelukkig zijn de foto's van de kindjes in het weeshuis een stuk vrolijker...en gelukkig zijn er geen super zielige kindjes,want je weet het hé wat ik altijd gezegd heb....je komt er NIET met 1-tje thuis he!!
    Kijk die muizen, cavia's ,hamsters en Degoe's die je stiekem meenam....ach ja Angelina Jolie kon het ook niet laten.
    Leuk om daar vrijwilligers werk te gaan doen,echt wat voor jullie.Geniet ervan,veel plezier en veel liefs :-)X

• 25 Januari 2006 - 15:44

Poepi!!!:

Jeetje, HEFTIG!!
    Heb er geen woorden voor!!!
    We l cool dat jullie die gangetjes in zijn gegaan, ik doe t jullie niet na. Bravo!!!!
    Als ik de foto's kijk dan denk ik meteen naar volgende omdat ik bang ben dat er geen meer komen. Maar dan IS t toch weer de laatste. VET KUT!!
    En wat t weeshuis betreft wat ontzettend schatig al die kleintjes. Jammer dat ze hoofdluis hebben. Maar gaan jullie maar weer gauw terug want dat geeft een goed voldaan gevoel.

Tot Gauw met jullie volgende verhalen. X Kimmetje

• 25 Januari 2006 - 17:50

Rianne:

jeetje wat een heftige verhalen. en die foto's.
    Maar wel heel lief die foto's met die kindjes.
    wat leuk dat jullie die spulletjes voor ze mee hadden.
    Ik kan weer niet wachten op jullie volgende avondtuur.
    DIKKE KUS
    Rianne

• 25 Januari 2006 - 18:46

Judy:

wat een ingrijpende ervaring zeg, zit er nu helemaal mee in in m'n maag. Wat heeft het wel niet met jullie gedaan als je dit met eigen ogen ziet en leest...? Wat verschrikkelijk zeg....
    Wel heel leuk van die kindjes, vrolijke bekkies met al dat speelgoed, haha!!! Helemaal gelijk als jullie terug gaan, ook een hele ervaring natuurlijk! Met een goed gevoel!!!!
    Voor mij geldt nu gap: dat ik je erger mis dan ooit: heb steeds meer de behoefte om weer lekker ongedwongen en makkelijk met je te kletsen en leuke dingen te doen!! Ik tel de dagen af...maar deze lijken wel steeds langer te worden?!?! Geduld is een schone zaak...haha!!! Lieve meiden, neem een lekkere borrel om het over al deze hectische en indrukwekkende ervaringen nog een keer te hebben. En proost op die lieve kindjes daar in het weeshuis!!!Ik denk aan jullie! Luv ya!! X

• 26 Januari 2006 - 18:54

Sabrina:

Jeetje............ Iedereen heeft wel eens een film of docu gezien over oorlog en iedereen weet ook wel wat voor 'n vreselijke dingen er gebeuren in een oorlog, maar als je dit dan in het echt ziet, al die schedels al die botten.... Dat waren allemaal mensen met een eigen levensverhaal pffff...... heel heftig en heel triest. Wat hebben wij het dan ook maar goed!!!
    Super dat jullie terug gaan naar dat weeshuis!! Echt vet cool, ze zullen het ook leuk vinden met 2 van die gezellige meiden. Geniet ervan dikke smakkerd Sabrina

• 26 Januari 2006 - 18:56

Sabrina:

Zit nu al weer met smart te wachten op nieuwe foto's en verhalen ;)

• 26 Januari 2006 - 20:40

Leah:

Echt een briljante reis! Mooie foto's boeiende verhalen. Echt leuk dat je ons zo mee laat genieten van jullie reis echt geweldig mijn complimenten! Nou ik kan ook niet wachten op ons ietwat meer touristische uitstapje die kant op. Reis is geboekt en verder zien we wel. Schatten doe voorzichtig en geniet!
    xxxx

• 28 Januari 2006 - 16:40

Elise:

Jeetje wat een verjaal weer zeg! lijkt me heel moeilijk om te zien zoiets. Mensen kunnen echt gruwelijk zijn, ongelovelijk!

Echt vet lief dat jullie naar die weeskindjes
    zijn gegaan! Daar krijg je echt een heerlijk gevoel van lijkt me!
    Ben benieuwd of jullie er gaan werken, leuk man!

Hele dikke knuffel!
    Elise

• 29 Januari 2006 - 15:25

Yvette:

echt een heel heftig verhaal zeg, pfffff, té gruwelijk gewoon !!!!
    Wat cool als jullie teruggaan naar die weeskindjes, leer ze maar wat engels !!!!!
    tis hier echt bar koud, niet te geloven ! geniet van jullie leventje daar he! kus Yvette

• 03 Februari 2006 - 04:02

Judy!!:

yo yo yo backpack chickies!!!!! Nog 21 nachtjes en ik ben bij jullie!!!! Zit al weer vol verwachting te wachten op een nieuw verhaal van jullie hier!!!dikke kus!!!