Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.... - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.... - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan....

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

04 Juli 2011 | Australië, Fremantle

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is nu gekomen.

Fremantle, Freo, Freakmantle of Frio de Janeiro, een kleine suburb ten zuiden van Perth, waar we 4 weken een kleine “werk-stop” zouden houden, de 4 weken werden 10 weken.
Toen we hieraan kwamen, begon onze zoektocht naar werk,
Al snel kwamen we erachter dat alle backpackers in hun vans en auto’s sliepen op Southbeach een parkeerplaats dichtbij het mooiste strand van fremantle, met elke avond een prachtige zonsondergang, want aan deze kant zakt de zon in de zee, net als thuis.
Southbeach overdag leek wel een festivalcamping, mensen haalden hun matrassen uit de auto en lagen te slapen in het zonnetje en ’s avonds was iedereen aan het barbecue-en op de gratis barbeque’s die hier overal zijn. En na het eten natuurlijk de nodige borrels. Op mooie dagen stonden er soms wel 60 backpackersbusjes naast elkaar.
Na 3 weken werd het de buurt bewoners te gek en was het feest afgelopen, dus samen met onze de zoektocht naar werk begon de zoektocht naar een nieuwe “slaapplek”. We vonden snel een nieuwe goede plek in de haven, waar we zelfs gratis stroom hadden. Nick en Linda een duits stelletje hadden deze plek ook snel gevonden en al snel werden we buren en vrienden in de haven. Toen Edgar en Mini (onze mexicaanse vrienden) zich ook weer bij ons voegde was het feestje weer compleet.

Het vinden van werk daarin tegen was een stuk moeilijker. Uiteindelijk heb ik 50 cv’s uitgedeeld, maar niemand was erg geintreseerd.
Mini vond een baantje bij een Italiaans restaurant waar ze me uiteindelijk naar binnen heeft gelult, dus eindelijk na 2 weken had ik dan eindelijk een baantje.
Roy daarin tegen schreef zichzelf in bij 3 uitzendbureau’s waar hij meteen door gek werd gebeld. Zijn eerste baantje was Gardening, hij moest de tuinen onderhouden die in beheer waren van de gemeente. Grasmaaien, whipper-snippen, plantjes planten enz. Hij vond het super leuk en is op de meest te gekke plaatsen terecht gekomen, het grasveld van het stadion van Perth, de tuinen van de rechtbank en zelfs de gevangenistuinen.
Op dagen dat hij vrij had is hij via internet mensen gaan helpen met verhuizen en boten opknappen in de haven. Meestal samen met een vriend van hier dus ze hadden de grootste lol. Hij werd ook aangenomen als manager van een souvenirsshop, The Oz-shop, hij was de eerste foreigner die er heeft gewerkt, maar met zijn cv konden ze hem natuurlijk niet weigeren. Doordat dit een fulltime baan was, is ie gestopt met alle andere dingen.
Ik zelf werd uiteindelijk ook gebeld door een uitzendburo ze hadden een schoonmaak baantje voor me. Van 5 uur ’s ochtends tot 14.00 uur publieke wc’s schoonmaken op het strand. Met een grote pickuptruck van wc tot wc, waar we met een hoge druk spuit alle wc’s schoonspoten en wc papier bij vullen, klinkt op het eerste gezicht ranzig, maar het viel uiteindelijk hartstikke mee, omdat je van een afstandje alles schoonspuit en niks aanraakt. Maar het geld daarin tegen maakte alles goed, ik verdiende er 26 dollar per uur, wat neerkomt op zo’n 23 euro per uur. In het weekend werd dat verdubbelt en verdiende ik 370 euro per dag,…dus mij hoorde je niet zeuren, helaas hield dit baantje op na 3 weken, toen de jongen waarvoor ik inviel terug kwam.
Het geld wat je hier kan verdienen is ongelooflijk, enige nadeel is dat het leven hier ook veel duurder is dan in europa. Je betaald Ibiza prijzen voor drankjes in de pub maar zelfs in de supermarkt is alles veel prijziger dan in Nederland.

De dagen waren super leuk in fremantle buiten werktijd om, omdat ik samen met Mini werkte en linda werkte in het restaurant naast ons, hadden de jongens het rijk alleen ’s avonds, meestal bracht 1 van de busjes/jongens ons naar het werk. Waarna ze met zijn alle gingen vissen of krabben vangen in de haven. Als wij klaar waren met werken kwam 1 van de busjes ons weer halen en gingen we vangst lekker opeten.
Alleen met mijn schoonmaakbaantje wrd het te gek, om ik steeds vroeg op moest om te schoonmaken, terwijl roy 3 uur later zelf moest werken, we in de auto sliepen en ik ook de auto nodig had om naar mijn werk te rijden was het bijna niet haalbaar meer om in de auto te blijven leven.
Emily, Patty en Josh vrienden van de mexicanen woonden in een huis, waar we vaak waren wanneer het regende, vertelde ons op een avond dat hun huisgenootjes weggingen dus was de keuze snel gemaakt, wij gingen daar een kamer huren!
Dus verhuizde busjes van de duitsers en mexicanen mee, en sliepen ze nu op onze parkeerplaats.Zo gezellig.
Het huis begon echt een funhouse te worden, We hangen veel met zijn alle bij het openhaardje.
Op josh zijn verjaardag hebben roy en ik een parcours opgezet met oud hollandse spelletjes, wat hilarisch was. Zo’n dikke Mexicaan die aan het spijkerpoepen is, of van die stomme Americanen die beschuitfluiten niet snappen…hihi
Elke dag was er wel weer wat leuks, kwam ik thuis van werk en dan in ene hadden ze allemaal weer een dansje voor me ingestudeerd.
Of dan waren er in ene weer nieuwe vrienden ontmoet die een paar dagen in ons huis hingen, we maken vaak Tapaz samen nu ht wat t koud is om te bbq-en waardoor we dan de hele avond zitten met lekkere hapjes….

We zijn ook nog een dagje naar Penquinisland geweest een klein eilandje, wat word bevolkt door 500 penquins en ik denk 10000 meeuwen. Alle meeuwen zaten die dag op hun eieren en als je langs ze liep werden ze helemaal gek, erg grappig. Alle penquins waren natuurlijk weer op zee toen wij kwamen maar ik had het geluk om er 1 te zien, ook lag er een heel klein eilandje naast waar zeeleeuwen lagen te zonnen, prachtig gezicht want het water was er zo lichtblauw en dan die grote donkere vlekken die aan komen zwemmen, echt te gek.

Iedereen is nu vertrokken naar hun volgende bestemming alleen Emily en patty zijn nog hier,maar die vliegen morgen naar Cairns
Wij zelf vertrekken morgen dan ein-de-lijk naar het noorden, weg van de regen en de kou, op naar mooie stranden en dolfijnen….

• 04 Juli 2011 - 06:41

Maaike:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en die foto's zijn super!!! Genietze op jullie reis naar het noorden, de mooie stranden en de DOLFIJNEN!!!! Kussss

• 04 Juli 2011 - 06:43

Petietje:

Klinkt bere gezellig allemaal, jullie trekken ook wel echt altijd leuke mensen aan he ;-)

Beter dat jullie nu weer echt gaan reizen en weg zijn bij al die enge aboriginals.

Have fun moppies, en nu niet meer zo lang wachten met een nieuw verhaal ;-)

• 04 Juli 2011 - 07:19

Thea:

Hee, heerlijk weer even wat te lezen van jullie, mooie foto's.
    Goede reis en ik hoop dat jullie geen enge abo;s meer tegen komen.
    have fun!!

• 04 Juli 2011 - 07:30

Chiel En Mirjam:

Goede reis naar het noorden en weer leuk om te lezen! xx

• 04 Juli 2011 - 08:53

Peter:

Hoi daar aan de andere zijde, jullie lopen wel een stuk achter op de planning (lees, met wat jullie allemaal willen doen). Als je voor december alles gedaan wil hebben dan moeten jullie nog haasten.
    Anders nog een jaartje er aan vast plakken?? Krijg je van ons geen toestemming voor hoor.
    Goeie reis naar het noorden en doe voorzittig.
    gr. Peter

• 04 Juli 2011 - 09:08

Kim En Co:

Dit is een lekker begin van de week. Theetje erbij mail openen en belle der stukje lezen.
    Jullie hebben het fijn die foto van jullie samen is zo SMELT!!
    En die van Roy op de grasmaiier is echt heel grappig!!
    Keep onn going ik mail je snel schat. Dikke kus voor mijn leifjes in Aussy

• 04 Juli 2011 - 09:28

Sammie:

Waaaauw wat een gezelligheid!!! Klinkt echt goed, nooit leuk om afscheid te nemen maar zo onderhand toch wel aan gewend hey... heel veel plezier naar t noorden, is ook te gruwelijk en doe een dansje als je in monkey mia bent!!!! kusje..keep smiling

• 04 Juli 2011 - 09:37

Anja:

Leuk om te lezen en mooie foto's.lijkt me zo rot om dan afscheid te moeten nemen,met al die leukemnieuwe vriendenmzal het straks op de Kinkerstraat ook wel de zoete inval worden !?goeie reis lieverds,doe voorzichtig ! :) XXX

• 04 Juli 2011 - 10:24

Martina:

Dacht eerst even dat jullie terug kwamen ,maar nee jullie hebben het geweldig zo te lezen ,heerlijk weer zo"n verhaal en de mooie foto"s .net als kim en co had ik ook een heerlijk gevoel bij de foto van jullie samen .of de foto bedriegt , maar ik zie 2 verliefde mensen en dat doet me goed .
    in het leven is het wel eens zo ,dat mensen die verweg zijn dichter bij zijn dan mensen die vlak bij zijn ,en dat heb ik met jullie ,ik volg de verhalen en denk wel eens jeee eens komen ze terug en dan ??????????
    dan moeten wij de verhalen missen hiihihi dus je leest het je bent nodig hahhah ,nou meis een hele dikke kus ook voor Roy en tot gouw maar weer

• 04 Juli 2011 - 13:27

Tante Ans:

Oh kind wat geweldig allemaal.
    Groetjes en kusjesxxxxx.

• 04 Juli 2011 - 21:51

Rob En Bianca:

leuk om weer een mooi verslag te horen,nu op weg naar de warmte veel plezier verder

• 05 Juli 2011 - 15:11

Erwin:

Klappers!

Leuk dat jullie allemaal verschillende baantjes hebben gehad! Beetje bootje schuren, beetje grasmaaien, beetje knaldrek van toiletten afspuiten voor €370!p/dag!! Frio de Janeiro haha Jullie zijn er niet voor niets 10 weken gebleven! Ben benieuwd naar de verhalen van de volgende fantastische plek die jullie gaan vinden. Have fun en misdraag jullie:-)

• 10 Juli 2011 - 07:15

Mariska:

Nou op naar het volgende, wie weet wat voor plek er nu weer aankomt en wie jullie allemaal gaan ontmoeten.
    Vast weer een avontuur, als je hoort en ziet wat 1 land aan diversiteit bied.
    Onze directeur op mijn werk is Australier en ik probeer wel eens wat te vragen erover, hij praat alleen over Sydney en de temperatuur, warm( heet) en droge lucht. Gister hebben wij jullie kaart ontvangen wat een verassing. Erg leuk! Goede reis verder, geniet en maak lol ( overbodig om te zeggen). Kus Mariska.