New Zealand het land van de vele gezichten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu New Zealand het land van de vele gezichten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

New Zealand het land van de vele gezichten

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

13 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is alweer 10 dagen geleden dat we na een kort vluchtje van 3 uur aankwamen in Auckland. De rugby world cup word hier gehouden en dat was dan ook gelijk ons eerste indruk van het land, het hele vliegveld stond in het teken van de rugby en alle fans werden hartelijk ontvangen. Maar het was ook wel een slik momentje, het was 8 uur zondag ’s avonds, dus het was donker, het regende keihard en wij hadden niks geboekt. Toch wel vrij tricky met een worldcup aan de gang
We belde naar een klein lokaal autoverhuur bedrijf die reclame maakte met een stationwagen die ze om bouwde tot campawagon en die bleek tot onze grote verbazing nog een auto voor ons te hebben (alle andere companies waren al helemaal vol geboekt) Scotty van het verhuur bedrijf Scotty’s kwam ons halen van het vliegtuig, een klein chaotisch mannetje, die wartaal uit sprak en die ons naar een kantoor bracht die letterlijk in een gang kast van een motel, grappig!
Hij gaf ons eerst een oud ander autootje mee zodat ze de stationwagen op maandagochtend konden ombouwen tot camperwagon. Aan het einde kwam the monkey out of the sleave ( de aap uit de mouw), hij was namelijk helemaal niet chaotisch, hij had gewoon vreselijke haast omdat er een belangrijke rugby match aan de gang was, haha had die sufferd maar niet reclame moeten maken voor 24/7 beschikbaarheid ;-).
We sliepen in een motel die nacht met een heel dik en groot matras, dat was wel lekker na 300 dagen in een Busje en met een jetlag!( ja ja 3 uur tijdsverschil!)

De volgende ochtend werden we wakker van de keiharde regen die tegen de ramen aan sloeg. De regen die ons had verwelkomt op het vliegveld was de eerste regen die we sinds 4 maanden hadden gezien en was nog best bijzonder.
De regen die ons wakker maakte begon eigenlijk al irritant te worden.
We probeerde toch nog wat van de dag te maken door een vulkaan te bezoeken, en waar je de krater goed kan zien, maar het was meer op zijn chinees. In de auto naar de krater, uit de auto, foto maken en weer terug in de auto.
We besloten nadat we onze campawagon hadden opgehaald af te reizen naar het zuiden. Naar Waitomo om precies te zijn. In Waitomo zijn een heleboel prachtige grotten, maar zijn hebben iets heel bijzonders daar, namelijk glowworms.
Ik zelf was na het zien van de documentaire Caves van planet earth al erg onder de indruk van deze beestjes, maar ik wist nooit dat ik ze hier in new zealand in het echt kon gaan bewonderen.
We zakten af naar de diepe grotten van Waitomo, prachtige stalactieten en stalagmieten omringde ons. Na een wandeling kwamen we aan bij een rivier in de grotten. Hier stapte we op een bootje. Toen de gids haar zaklamp uitdeed werden we omringt door duizenden piepkleine lichtjes. Het leken wel miljoenen sterretjes in de nacht, alleen waren ze dan dichterbij.
De glowworm is een soort mug die in bepaalde grotten leeft, hij heeft een klein lichtje in zijn buik wat oplicht als hij honger heeft, hoe feller het lichtje hoe hongeriger hij is. Het bijzondere aan de glowworm is dat hij hele fijne draadjes kwijl naar beneden laat hangen soms wel van 50 cm lang. Vliegen of muggen die op het licht afkomen, raken verstrikt in de draden en de glowworm kan dan zijn draadje en vangst binnen halen. Het was echt een prachtig gezicht, al die miljoenen glinsterende draden en dan die kleine lichtjes erboven.
New zealand is echt het tegenovergestelde van Australië. Veel bergen, groen en sneeuw op de toppen, de wegen zijn bochtig, een weg van 200 kilometer doe je hier zo 4 uur over, door de haarspeldbochten maar ook door de prachtige landschappen waar je even bij stil moet staan om van te genieten.
Het enige nadeel was het dat de eerste 4 dagen aan 1 stuk door regent en ik kan je vertellen dat als je in een auto leeft zoiets niet comfortabel is, ik ben ziek zwak en verkouden vanaf het moment dat we aan zijn gekomen in New Zealand en Roy is vandaag begonnen met kwakkelen. Het duurde dan ook even om volop van New Zealand te genieten, misschien toch een kleine cultuurshock?!
De uitzichten en natuur die ze hier hebben is ongelooflijk mooi maar niet iets unieks, mooie bergen met sneeuw op de toppen kun je ook in de alpen vinden, of mooie stranden vind je Azië ook alleen dan heb je mooi weer.
Maar na een paar dagen zagen we de kracht van New Zealand namelijk dat de panorama elk half uur totaal anders is.
Zo rijd je soms eerst in de sneeuw, binnen een half uur sta je met je voetjes in het zand op het strand, en loop je daarvandaan door de jungle naar een waterval.

Onze weg van de Waitomo vervolgde en bracht ons naar Tongariro nationaal park. In dit gebied liggen 3 hele hoge vulkanen, zo hoog dat er eeuwig sneeuw op de toppen ligt. 1 van deze vulkanen is wereld beroemd geworden al MT Doome van de Lord of the Rings. In de winter word er hier volop gewintersport, maar in de lente (waar wij in zitten) gaat het vooral om de wandelingen. We wilde een alpine crossing doen, waar je tussen het vulkanische wonderland van vulkaan naar vulkaan loopt. Helaas was deze voor 4 dagen afgelast i.v.m. het slechte weer, dus zat er niks op dan te genieten van de sneeuw ^-^, haha, na een wandelingetje vonden onze voeten die nog steeds in slippers waren gestoken het genoeg en begonnen af te sterven, tijd voor ons dus om weer verder te trekken. Op naar het zuiden.
De volgende dag pakten we de ferry van Wellington naar Picton, de boot reis duurde 3,5 uur en was ontzettend heftig, door de storm en regen ging de boot alle kanten op, maar wij sloegen ons er weer karig doorheen en konden zelfs volop genieten van de prachtige eerste blikken op het Zuid eiland. Je komt aan in de Charlotte sounds waarbij je 100den kleine baaitjes passeert omringt door grote groene bergen, Een fijn welkom dus.
We reden gelijk naar Nelson waar het Abel tasman nationaal park begint.
Een prachtig groen gebied waar we wilden gaan wandelen. We lieten ons met een watertaxi afzetten ergens midden in het park, er zijn geen auto wegen dus je eigen benen of watertaxi zijn de enige manier om het 32 km lange park te verkennen. We liepen over berg rimmen, bossen, jungle, door de bergen met uitzicht op de blauwe zee of over touwbruggen die ons droog over woeste rivieren bracht. We zagen zelfs baby zeehondjes spelen in het water, zo schattig.
Na een mooie dag wandelen lieten we ons weer terug brengen met de watertaxi.

• 12 Oktober 2011 - 21:33

Thea:

hee gelukkig weer een verhaaltje van jullie, nou dat lijkt inderdaad heeel anders daar, maar geniet er maar lekker van, nog ff dan kom je terug in de kou hier. dikke kus en nog veel plezier de laatste weken.

• 13 Oktober 2011 - 05:28

Peter:

Fijn om weer wat te lezen voor ons was het al weer een poosje geleden
    en we hadden nog niets gehoord uit NZ. Maar gelukkig toch weer een leuk verhaaltje. Foto's van de nieuwe nu gehuurde bus? groter /beter als de vorige? De 2 weken zijn al weer bijna om nu naar Tailand?
    veel plezier die laatste weken, ze zijn hier al aan het aftellen!!!

• 13 Oktober 2011 - 07:27

Sabrina:

Jammer van de regen, maar zo veel regen als wat we hier in Nederland hebben gehad afgelopen zomer. Pfff....
    Geniet nog maar even lekker van NZ!!

XXX

• 13 Oktober 2011 - 21:03

Marja:

heb net je filmpje op fb zitten kijken geweldig en je foto met slippers in de sneeuw die heb ik ook gemaakt in canada hahaha ,het ziet er allemaal weer mooi uit dus ook weer heerlijk om te lezen wat jullie daar allemaal zien ,we hebben hier afscheid van rianne en julian genomen en die zijn weer in Tailand aan de boemel ,wat zal dat vreemd zijn voor jullie dat je straks in Tailand bent en op eens staan er weer bekende voor jullie neus .
    ik hoop dat jullie nog leuke dagen krijgen ,maar dat gaat jullie wel lukken en zeker weten na 4 dec word het niet alleen saai voor jullie maar ook voor ons want wij moeten dan wel jullie verhalen missen .kus en knuffel van ons

• 14 Oktober 2011 - 08:22

Kim En Co:

Ach wel nee ma dan zie je ze weer in het echt hoe fijn is dat!!!??? ookal zal het voor hun idd niet makkelijk wezen... Ik snap wel waarom alle filmmakers daar willen zitten voor het plaatje. De natuur is daar rauw en dat is het leven natuurlijk ook wel als je een Lord off the rings bent;) Heel grappig de waak pig hij heeft een prachtige kleur en hij bedelt ook nog. Veel thee drinken met honing hou jezelf lekker warm zodat de verkoudheid niet toe slaat. Nou heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel plezier met ons andere Din en lover en maak er een fijne tijd van. Nat is het volgens mij overal op het moment in de wereld. XXXX je din kim

• 14 Oktober 2011 - 09:56

Rob En Bianca: