Van de droogte naar het regenwoud - Reisverslag uit Darwin, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Van de droogte naar het regenwoud - Reisverslag uit Darwin, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Van de droogte naar het regenwoud

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

08 Augustus 2011 | Australië, Darwin

Onze laatste dagen in West-Australie waren geteld, vanaf de mooie westkust ging onze weg verder richting Darwin.
Het grappige is dat je altijd wel de hoogte punten weet die je tegenkomt, maar niks heeft ons meer verrast dan deze route. De route van Broome naar Katherine brengt je langs de Kimberley’s iets waar wij erg naar uitkeken, watervallen, rode rotsen en ruige natuur. Alleen bleek daar aangekomen dat we er met onze 2wd niks van konden zien. Een ontzettende tegenvaller, waar we ons snel over heen konden zetten, want we hoorden alweer over andere hoogtepunten die we “echt” moesten zien.
We konden een paar kleine stukjes van de Kimberley’s hebben we kunnen zien en die waren indrukwekkend, prachtige gorges met rivieren groene bomen (ein-de-lijk) en zelfs krokodillen( daar straks meer over).
|Dit gebied samen met de rest van het noorden van Australie heeft bizar weer en seizoenen. Ten eerste veranderd het getij hier van 10 tot 20 meter, dit is echt bizar om te zien, eerst lopen we uren op zandbanken, waar bomen op groeien, op zoek naar de zee en binnen 4 uur is alles omringd door water, het water komt ook ontzettend snel opzetten, levensgevaarlijk. Dan heb je hier ook nog het regen en droge seizoen. In het regen seizoen heb je 100% luchtvochtigheid en komt de tempratuur niet lager dan 35 graden, letterlijk een turk stoombad.Dan hebben ze ook nog orkanen, tornado’s en thunderstormen. Alle rivieren overstromen en alles loopt onder water, wegen zijn niet meer toegangelijk en mensen zitten soms dagen vast in hun ondergelopen huizen. Dit seizoen heet hier de zomer en komt dus elk jaar terug. Darwin is al 8 keer helemaal van de kaart geveegd door al dit natuur geweld, het feit dat hier uberhaupt mensen willen is voor ons een raadsel. Dan is er ook nog de winter, totaal geen regen en de vochtigheidsgraad daalt naar zo’n 20% de tempratuur daalt naar de 30 graden, de waterlevels zakken en de rivieren treden weer terug in hun oevers. Wij zijn hier nu in de winter periode en het is heerlijk vertoeven op 1 grote MAAR na. Je kan hier nergens zwemmen, omdat alles wat hier leeft dodelijk is.

Alles wat in het noorden van Australie leeft probeert je te vermoorden, een grapje hier is dat in de zomer zelfs mensen veranderen in chagerijnige killers ivm met de extreme weersomstandigheden.
Je hebt de box-jellyfish, een klein kwalletje met lange tentakels, die bij contact aan je huid grote brandwonden van gif achterlaat n met onmenselijke pijn sterf je binnen 5 minuten, Dan is er de stonefish, die eruit ziet als een steen maar als je op deze fish staat is het ook binnen 10 minuten met je gedaan, dan heb je de bullsharks die in zoet en zout water leven en je op gruwelijke wijzen opvreten, En dan zijn er “de krokodillen!!”.
Er leven hier 2 soorten krokodillen, de zoetwater en de estuarian oftwel zoutwater krokodil. De zoetwater krokodil is vrij ongevaarlijk, ziet er nog best schattig uit, met een mooie rechte rij tanden en ze worden niet groter word dan 3 meter. De zoutwater krokodil daarin tegen, is agresief, houdt van mensenvlees en ziet eruit als een lelijke dinosaurus. Ze leefde ook al 4 miljoen jaar geleden in de dinosaurus tijdperk en zijn daardoor het oudste levende soort op aarde.

Onze weg vanuit de Kimberley’s bracht ons naar Lake Argyle, dit heldere zoetwater meer is net zo groot als Nederland en Belgie bij elkaar. Het ligt tussen de bergen en geeft prachtige uitzichten. We sliepen er in een caravanpark waar ze een infinity zwembad hadden, een zwembad waarbij het lijkt dat je in het meer zwemt, prachtig. Omdat we wisten dat dit waarschijnlijk 1 van de laatste veilige plaatsen was om te zwemmen hebbben we hier 2 heerlijke decadente dagen door gebracht, chillend op een bedje bij het zwembad!
In het meer zagen we ook weer flink wat freshies (freshwaterkroks) leuk!
Lake argyle is ook de laatste stop in West- Australie en reden we zo het Northern-Territory in.
De eerste borden die we zagen waren verbodsborden voor alchohol en porno, een gezellig welcome dus.
Hier in het noorden van australie stikt het van d aborginals. De aboriginals, die er nog uit zien als holbwoners, lichaamelijk en figuurlijk. Hun lichamen kunnen niet tegen westerse virussen als de griep of verkoudheid, maar vooral niet tegen alcohol. 100 jaar geleden (pas) leefde deze mensen nog van bushtucker, larven en zelf gevangen kangaroo’s. Maar toen ontdekte de Engelse Australie en was het gedaan met de rust van de aboriginals. Ze werden verveeld en grepen naar de fles, dit liep zo uit de hand dat ze nu een alcohol verbod hebben in veel dorpen. De bottle-shop is open 2 uur per dag en in soms plaatsen verkopen ze dan alsnog alleen maar lightbier. Een fijne verrassing dus.
Gelukkig vonden we in Kunnunura, een klein rum boerderij/fabriek, waar Roy dus nog even zijn bloed kun verdunnen :-D
Wat wel erg leuk is, is dat we hier eindelijk een beetje in contact komen met de abo’s en hun cultuur. Abo’s vertellen elkaar droomstory’s, heel veel plekken zijn ook heilig en ze maken prachtige tekeningen. Ook is het landschap heel anders overal staan grote boabbomen en is het gras een stukje groener.
Ze hebben hier ook zelf aangestoken bosbranden, dit doen ze om zichzelf t behoeden voor de grote branden, rij je dus met je auto door grote vlammen. Het spectaculaire eraan is, dat alle kleine diertjes wegrennen voor de vlammen de weg op, dit trekt dan weer adelaars aan die de muisjes of hagedissen willen opeten, echt een show!

Vorige week toen we aan kwamen in het NT zijn we eerst naar het lLtchfield National park gegaan, een prachtig park met veel groen en watervallen. Ze hebben hier een salty kroks project, waarbij ze de salty’s uit het water halen als het droge seizoen begint, ook staan er vallen aan de monden van deze watervallen waarbij het zwemmen vrij veilig is. We hadden het echt heerlijk hier, zagen zelfs een Olijf Python zonnen!
Darwin zelf is geinig, heel tropisch het ligt heel dichtbij Azie waardoor er veel aziaten zijn, er was er een heerlijk sunset-market met veel Aziatische eetstalletjes en lokaal eten, zoals krokodilburgers, buffulo-steaks, emu-loempia’s.

We zijn ook op een toer geweest in de Adelaide river. Een rivier vol met salty’s. De boot vaarden dan door de rivier en als we een krokodil zagen stopte ze een stuk vlees in het water, waar de kroks meteen op af kwamen jagen, was echt een ontzettend indrukwekkend gezicht. Op een gegeven moment kwam er een krok van 6!!! Meter op de boot af, de boot was 8 meter, dus dat was behoorlijk indrukwekkend, omdat hij de grootste en baas is in de rivier wist hij dat niemand aann zijn stuk vlees zou komen dus had hij helemaal geen haast. Hij bleef maar rond de boot zwemmen en naar ons kijken, haha was best wel spannend!!

Onze weg vervolgde naar kakadu nationalpark een park dat we gezien MOESTEN hebben, maar wat een tegenvaller was dat zeg. De watervallen stelde niks voor, het was erg duur. Ze hebben er muurschilderingen, die ik erg graag wilde zien. Maar ze bleken niet te kunnen zeggen hoe oud die waren, ze gokte tussen de 20.000 en 30 jaar oud, goh goeie gok :-D
We zijn dus met gillende banden vetrokken uit dit park!
Nu rijden we ff van amsterdam naar marrokko (1600 km)en terug om een steen(Ayers rock) te zien :-D

• 08 Augustus 2011 - 08:54

Kelly!:

Weer zo een geweldig verhaal! Roy lijkt echt net crocodile dundee! Wat een mooie foto's weer. En wat een verhaal, Lake Argyle net zo groot als Nederland + Belgie bij elkaar! Indrukwekkend ook die krokodillen, en aboriginals.

KusZus

• 08 Augustus 2011 - 09:33

Anja:

Heerlijk weer een verhaal
    En nu weer onderweg? Woww ik vind naar Limburg rijden al een eind :) wat een mooie foto's weer,die Roy met zijn biertjes ha ha en die enge slang blehhh!!blijf af gek! Nou ja je weet gelukkig wel wat je doet,dikke zoen voorzichtig!!

• 08 Augustus 2011 - 09:48

Moes:

Heb ff opgezocht wat die ayers rock is,mhhwwaa ja aardig indrukwekkend!

• 08 Augustus 2011 - 10:59

Sabrina:

Wat een verhaal weer, wat een avontuur! Mazzel dat jullie in het goede seizoen daar zitten.
    Btw die olijfpyton, vet stoer! Zag 'm van de week toevallig op Animal planet voorbij komen bij zo'n programma over een opvangcentrum in Aussie.
    Nou kanjers, geniet maar weer lekker. Hoef ik eigenlijk niet eens te zeggen want dat doen jullie toch wel! Succes met de Ned/Maroc trip pfff.....

• 08 Augustus 2011 - 17:53

Sashanna:

Fantastisch al die dieren en natuur. Ik fleur weer helemaal op van je verhaal, niet van het weer, want het regent alweer.

Zaterdag hebben we jullie wel gemist hoor op WTTF!

En die krokodil is echt GROOT!

Dikke Kus!

• 08 Augustus 2011 - 19:10

Mariska:

Die krokodil...........................aaaaa

• 09 Augustus 2011 - 05:47

Jan:

Fantastisch, wat maken jullie een mooi/spannende/avontuurlijke reis. De Abo's, een meertje zo groot als de Benelux, krok zwemmend om je boot, Olijf Python enz. Succes met het vervolg van jullie reis. Groet Jan, Denise en Ruben.

• 09 Augustus 2011 - 16:57

Dingena:

Wat een prachtig reis verslag.Gr van dingena( schoonmoeder van jan verkuyl)

• 09 Augustus 2011 - 20:21

Kim En Co:

Wat een cool hoedje hahahaha
    Tja de rest is gewoon i'm speacless...Nice and beutifull!!!

Moppy geniet denk aan jullie en ng bijna 1 week en dan gaan we naar Lowlands t zal raar zijn maar waar ;-)

Love ya kisses van mij voor jullie vrije vogels xxx

• 19 Augustus 2011 - 20:29

Thea:

kan eindelijk weer een stukkie van je lezen, heel wat anders weer dan de vorige verhalen, andere omgeving etc. leuk hoor, geniet nog maar effe lekker en blijf voor ons schrijven en mooie foto;s maken.
    dikke kus