Witte stranden, krabben en dolfijnen - Reisverslag uit Esperance, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Witte stranden, krabben en dolfijnen - Reisverslag uit Esperance, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Witte stranden, krabben en dolfijnen

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

04 Mei 2011 | Australië, Esperance

Hello hello,
Daar ben ik dan eindelijk weer, met wat pressure vanuit Nederland.
We zitten nu in Perth, Fremantel, omdat we hier meteen opzoek zijn gegaan naar werk, was het schrijven er een beetje bij ingeschoten.
Maar ik zal bij het begin beginnen…..
Esperance.
Vanaf de Nullabur konden we rechtstreeks door het binnenland naar Perth rijden, dwars door het land waar 150 jaar geleden een paard per ongeluk met zijn been tegen de grootste klomp goud aan schopte ( deze klomp ligt nu in het golden nugget hotel in Vegas), die ooit ter wereld gevonden is.
En zo ontstond er hier een goudkoorts, Aziaten en mensen uit heel Australia vertrokken, legaal en illegaal van hun verblijfplaats om hier hun rijkdom en geluk te beproeven. Huizen, restaurants en steden werden in een korte tijd uit de grond gestampt om alle goudzoekers te plezieren, maar na 50 jaar was het meeste goud wel gevonden en onstonden er spooksteden. Nog steeds zijn er doorzetters die af en toe iets vinden, maar de kans is erg klein.
We konden ook naar het zuiden via de kust rijden. En in Esperance de witste stranden van Australie bezoeken, voor ons was de keuze snel gemaakt, Esperance natuurlijk!
Esperance was een klein stadje, maar na de dagen zonder iemand gezien te hebben leek het voor ons wel de meest drukke en hectische stad op aarde :-D we besloten eerst even een nachtje op een caravanpark te slapen, zodat we al het rode stof, uit onze neus en kleren konden wassen, wat een luxe ;-)
Zoals ik al schreef heeft Esperance de meest witte stranden van Australie dus de dag erna met zijn 35 graden zijn we met gilllende banden naar het nationaal park “Cape le grand” waar we ze konden vinden gereden.
Daar aangekomen was een prachtige plek waar je mocht kamperen, er stonden denk ik nog 20 backpacker busjes, maar na al die ruimte en stilte die we hadden gehad, was dat eigenlijk wel heel erg gezellig!
Toen we ons een beetje aan het instaleren waren stond ik meteen oog en oog met kangaroo die kwam kijken of ik een lekker hapje had voor hem, erg gezellig!
En toen natuurlijk datgene waar we voor gekomen waren, Het strand en de zee,
Het was zoo overweldigend prachtig, het zand was van dat vogeltjeszand, heel fijn en spierwit, als de zon erop schijnt word je verblind en dan zee, kraak en kraakhelder en fluoriserend blauw. Het was zo helder dat je door de golven heen je nog zag staan, geweldig.
Jullie begrijpen dat de dagen hier paradijselijk waren.
We hebben veel gevist, en ’s avonds nog een paar lekkere visjes kunnen eten op de bbq. Ik heb ook veel gesnorkelt, prachtige rode en groene vissen zwommen er in het rond. En natuurlijk heel veel gezwommen en gebodyboard op de golven, die gigantisch hoog waren.
’s Ochtends waren we steeds heel vroeg wakker 6,30 uur, dit kwam mede door onze mini jetlag, bij het oversteken van de Nullabor waren we 2 uur in de tijd terug gegaan. Maar dit was perfect omdat ’s ochtends vroeg de kangaroo’s naar het strand gaan om zeewier te eten of te zonnen…zo geweldig kangaroo’s op een spierwit strand met blauwe golven achter hun en een opkomend zonnetje, paradijselijk.
Ik ben ook gaan hardlopen daar en 2 keer zwommen er dolfijnen naast me, zo perfect zal het denk ik nooit meer worden…;-)

Op de camping in Esperance hebben we 2 Mexicanen en 2 Fransen ontmoet die ook op weg waren naar Perth en dus besloten we samen te gaan reizen, wat super gezellig uitpakte, want de Mexicanen kunnen ontzettend lekker koken en dus hebben we elke avond een koningsmaal, verse quacamole, ceviche, quesedilla’s enz enz. Met hun zijn we ook een berg gaan beklimmen in het park.
Het was zo hoog, dat we uitzicht hadden over het hele nationale park en de zee die rond om ons was, erg te gek. Helemaal toen er grot zeeadelaren om ons heen cirkelde, waarschijnlijk wachte ze tot er iemand van ons viel zodat ze wat konden eten :-D maar indrukwekkend was het zeker…

Na 6 dagen moesten we toch het park gedag zeggen en onze route naar Perth vervolgen. Onderweg zijn we gestopt in Denmark, hier even de toerist information ingedoken om te vragen of er nog gratis slaap plekken waren en dingen die we echt moesten zien. Hier kregen we een lijst van 20 dingen die we echt niet konden overslaan, zo zie je maar reizen is veranderlijker dan het weer, want de roadtrip naar Perth werd even op pauze gezet en het ontdekken van Denmark kon beginnen…
Denmark heeft een greenpool, een prachtig natuur zwembad in de midden van de zee, doordat er rotsen liggen in de zee, slaan de golven daartegen aan en heb je dus een gedeelte met heel rustig water en ook weer helder. Heb hier ook erg veel vissen gezien met snorkelen, zo leuk!
De dag erna zijn Roy en ik met zijn 2en verder gereden, de auto van de Mexicana’s was stuk en dus scheiden onze wegen, we reden naar Walpole. The valley of the giants, een van de must-seen in Australia, want hier staan gigantische bomen, door sommige werd vroeg zelf met eeen auto doorheen gereden. De bomen hebben al 2 gigantische bos branden overleefd, maar hun wortels zitten diep in de grond dus ze hebben het gewoon overleefd. En ook heel apart gezicht, van die grote zwart geblakerde stammen, maar met mooie groene blaadjes.
Er was ook een treetopwalk, waar je doormiddel van bruggen over of door de toppen van de bomen loopt. Het was leuk, maar ik denk dat we een beetje verwent zijn, want we waren er vrij snel uitgekeken,
’Vanaf nu gingen we dan echt in streep naar Perth rijden, onderweg las ik dat er een suburb van Perth is, Fremantle, die niet zo masaal is, veel gezellige kleine straatjes heeft en aan het strand ligt. We besloten dus om daar te gaan verblijven, we zochten een caravan park op, waar we de Mexicanen weer tegen kwamen, gezellig!
De dagen erna zijn we eigenlijk alleen maar op zoek geweest naar werk, uitzendburo’s in, cv’s printen, uitdelen, op internet zoeken enz enz. De dagen vlogen voorbij.
We kwamen ook terecht in een fishermans haven, een prachtige plek, met mooie restaurant, leuk cafe’s en geweldige boten, ook hier maar even cvtjes afgegeven
Het probleem hier in Australie is dat ze niet erg feministisch zijn, mannen doen dingen in de bouw, vrouwen maken schoon of werken in de hospitality, doordat Perth omgeven word door mijnen (dit is ook de reden waarom het is onstaan) zijn heel veel mannenbanen in de stad vrij, veel mannen gaan voor het grote geld in de mijn en dus zijn er veel banen beschikbaar in de stad (voor mannen)
Roy had dus al vrij veel aanvragen, op 1 dag had hij 5 opties voor een baan, ongelooflijk.
Het leuke daarvan is dat hij echt zoveel ervaring op doet in verschillende sctoren, hij is verhuizer, tuinier, heggenknipper, vrachtwagen-chaffeur, promotiewerker, en boot bewerker geweest. Hij is ook aangenomen als shopmanager in The Oz-shop een souvenier aka australian shop, waar je uggs, kangaroolederen hoeden enz kan kopen.Hij is de eerst niet-australier die er gaat werken, maar de eigenaar werd omver geblazen door zijn cv en kon niks anders doen hem een contract te geven, wat start op 1 mei.
Voor mijzelf daarin tegen is het wat moeilijker, dan zat pasen er ook nog tussen dus dan kun je de mensen in de horeca natuurlijk niet lastig vallen voor een baantje als hun tent bom vol zit, maar ik heb 30 cv’s uitgedeeld, me overal ingeschreven en zelfs mijn RSA gehaald, responcible service of alcohol, en nu langszaam aan gaan ze bellen en me uitnodigen voor interviews….Heb nu wel al 3 dagen gewerkt bij een italiaan.

Fremantle zelf is ook zo leuk, er is elk weekend wel wat te doen, vorige week een straattheater festival, veel marktjes, een cappucino strip, waar de gezelligste koffiebarretjes zijn met de beste koffies. We slapen in de bus, dicht bij het strand, hier op dit plekje is het soms net een festival met 40 andere backpackersbusjes op de parkeerplaats, iedereen staat te koken, muziek te luisteren en ligt te zonnen, erg leuk dus!!’s Avonds gaan we ook veel naar de haven, dan koken we daar en hangen de krabbennetten uit, dan hebben ’s avonds laat een heerlijke Wat ook een leuk weetje is, is dat de Batavia hier voor de kust is gezonken, 20 jaar geleden zijn ze met hele goede duik dingen naar beneden gegaan om nog stukken op te duiken, ze hebben bijna de hele boot kunnen herbouwen, erg intressant.

Nou jongens dit was hem dan weer even, zal weer wat vaker schrijven ;-)
Dikke kussen

• 04 Mei 2011 - 04:35

Elise:

Hi Is en Roy,

Het is hier nu ook 6.30u, alleen dan zonder kangaroo's op het strand, haha. Echt heel vet weer! En de foto's zijn ook prachtig.
    Ik ga over 2 jaar met m'n zusje naar Australië, dus heb haar even een linkje naar jullie waarbenjij.nu gegeven. Is wel goed toch? Ze vind het echt fantastisch om te zien/lezen!

Tot je volgende bericht!
    xxx Elise

• 04 Mei 2011 - 05:37

Peter:

He, he we hebben we lang op dit stukje moeten wachten. En het was het wachten waard, weer een leuk stukje om te lezen. En het plezier straalt er weer van af, hoe moet dat straks weer in nederland?
    N.B vergeet niet foto's te nemen van roy's shop en de itiliaan.
    gr, Peter

• 04 Mei 2011 - 06:23

Maaike:

Waaauwwww!!! die foto 'zwemmen na het werk'!!!!!! doe mij die ook eens ;P ziet er weer geweldig uit, lieverds!!

• 04 Mei 2011 - 06:43

Petietje:

Hey Belle en Roy, heel erg fijn om weer een verhaal van jullie te lezen! Was al weer veeeeeeeel te lang geleden.
    Ohhh... die witte stranden met dat felblauwe water, GEWELDIG! Super ervaring ook dat er met het hardlopen dolfijnen naast je kwamen. Dat is idd once in a lifetime! Vet bijzonder!
    Leuk ook dat jullie die Mexicaantjes weer tegen kwamen. Toch bizar als je in zo'n groot land zit!
    fijn dat Roy zo makkelijk aan het werk komt, jij straks ook wel. Kan je daar niet een soort 2de Instuif beginnen ;-) Heb je daar eigenlijk net als hier strandtentjes?
    nou moppies, geniet maar weer lekker. Zodra ik de loterij win kom ik ook GELIJK die kant op!
    Dikke XXX

• 04 Mei 2011 - 10:13

Rob En Bianca:

goed om te horen dat jullie nog steeds zo avontuurlijk zijn. ga zo door de helft zit erop gaat zo snel. geniet van de verhalen van jullie de winter komt nu voor jullie ben benieuwd naar het verloop van dit boek. zet hem op en gr van rob bianca robbie en lisa. xxxxxxxxxx

• 04 Mei 2011 - 16:48

Anja:

Lieve Belle wat een mooi verhaal weer en nog prachtigere foto's!
    Ik mag wel verbouwen,wil alles aan mn muur hebben!!
    Die met die kangeroe,die aan het schooien is,weer eens wat anders als een hond of kat :) Of die in de golven na jou,te mooi!
    Roychoi druk aan het werk,handige sodemieter is het toch,
    veel liefs van de mamchoi XXX

• 04 Mei 2011 - 19:53

Marja En Ad :

Heerlijk ik heb weer genoten het lijkt wel of ik daar ook ben zo echt schrijf je het allemaal ,het is ook allemaal zo mooi en ook ik maak me zorgen ,hoe het met jullie moet als je terug bent na dit allemaal en aldie vrijheid volgens mij moeten jullie gewoon een camper kopen en daar in gaan wonen dan hou je het vrijheids gevoel lekker vast en dan zo voor de deur bij het werk hahhhha
    nou ga maar gewoon door genieten dan blijf ik nog een tijdje genieten van de verhalen een hele dikke kus voor Roy en Je zelf van Onze

• 05 Mei 2011 - 08:30

Kim En Co:

Moppy wat een goed leven hebben jullie toch. Ik vind Roy zijn shirt echt te kek die van Heineken. En de natuur tja dat blijft je verbazen. Heerlijk. Ik kan alleen maar zeggen ik mis jullie
    Love ya dikke kussen

• 07 Mei 2011 - 10:12

Judie En Mieke:

Hey! Leuk verhaal weer en mooie foto's; vooral die van jou in de golf! Leuk dat jullie ook zo tussen de kangaroo's stonden!
    Wij zijn nu met ons campertje door zuid europa aan het reizen voor 2 maanden; dus we sluiten ons bij jullie en de club van campers weer aan :)

Heeeeel veel plezier!!!

• 08 Mei 2011 - 15:44

Oma Plop:

Ik heb je mooie foto's gezien en je brief gelezen, heel erg leuk!

• 10 Mei 2011 - 16:41

Sashanna:

Wow echt heel mooi allemaal!!! Ik zou jullie echt zo graag opzoeken! Hoop dat je inmiddels al een baantje hebt, maar gelukkig heeft Roy genoeg werk! Volgens mij zijn jullie nu op de helft he, of wil je dat niet horen :) Nou geniet er nog maar van, en jullie worden gemist hoor!

• 16 Mei 2011 - 13:42

Marlies:

Wow mooi hoor weer die foto's en dat van die dolfijnen lijkt me echt zo vet. Jullie zien er goed uit allebij man!!! xxxx

• 18 Mei 2011 - 16:28

TijN:

Lekkere Rups en Kinkyboy,

We merken dat jullie de tijd van je leven hebben daaro!! Erug nette fotos en die super verhalen wat julie meemaken, te vet allemaal. Nog ffies doorbijten om die straf uittezitten!!

Enjoy your time there!!

X uit de polder...