Peru, de cultuurshok en kerst! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Peru, de cultuurshok en kerst! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Peru, de cultuurshok en kerst!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

27 December 2007 | Peru, Máncora

ten eerste staan er meer foto´s bij mijn vorige berichtje ,internet viel uit dus kon niks meer plaatsen vorige keer!

Na mijn berichtje zijn we een dag later een dagje mee gaan doen met de indiginous mensen die ergens in de bergen wonen, zonder elektriciteit en alleen maar natuurlijk voedsel eten en zelf maken...coca cola kennen ze niet en snoep al helemaal niet.
Toen we aankwamen werden we opgevangen door een mannetje, hij ging uitleggen hoe ze daar woonden en wat ze allemaal deden. Dat verschilde per dag ze woonden met 9en familie en hielpen elkaar en delen spullen...zoals koeien ,schapen, groentetuintjes en een kaasboerderij waar ze kaas maakten omdat dan weer te verkopen.
Daarna kregen we van de vrouwen een drankje een soort theetje met allemaal kruiden. En kwam er al meteen een fles drank op tafel gemaakt van suikerriet. Lekker hoor om half 10 ´s ochtends. Daarna kregen we een ontbijtje een soort ranzig mais drapje heel erg zout en zo ranzig. Ik was hier al op voorbereid en had een extra plastic zakje mee genomen. dus toen de man eventjes naar de toilet was hebben we het lekker in het zakje gedeponeerd. Toen ie terug kwam was ie helemaal blij dat we het zo lekker vonden en alles op hadden :lol:
Daarna ging de man voor ons een stukje optreden, eerst met zijn panfluit daarna et een gewone fluit en ging 1 van de vrouwen zingen. het was echt heel schattig alleen zo vreselijk vals dat sas en ik elkaar niet aankonden kijken...later met de vrouw erbij werd het gelukkig wel al wat beter. Maar lief was het wel.
Daarna moesten we met de vrouwen mee naar de kaasboerderij, ondertussen moesten we de koeien verplaatsen zodat ze een nieuw plekje hadden waar de koeien konden grazen.
Ze waren in de kaasboerij druk aan het werk en wij mochten kijken, ze maakten kaas op de zwitserse manier maar dit had veel weg van de nederlandse manier.Echt geinig het was net de zaanse schans alleen liepen er hier van die lieve kleine mensjes met bolhoedjes in plaats van de hollandse boeren met klompen.
Daarna moesten we weer verder lopen kijken of de plantjes wel goed stonden en om trots te laten zien dat ze sinds 1 jaar een waterpomp hadden voor de hele omgeving en dus stromend water. waardoor ze dus niet elke keer regenwater ophoefden te vangen in tonnen en gewoon een kraan konden maken en een wc. want dat is hier nog niet gewoon.

Soms vraag je om een wc en lachen ze je uit, dat is wel zo'n toeristische vraag , plassen doe je gewoon achter de boom en de rest doe je in een kuil; in de grond. Vorige keer dat ik wilde gaan plassen liepen alle kindjes met me mee naar buiten om een goed plekje aan te wijzen waar ik kon gaan neerhurken. Voor het gemak bleven ze staan kijken en had ik 15 paar ogen die me lekker aanstaarde toen ik mijn broek naar beneden moest doen en moest gaan plassen...haha errug grappig.

Na de waterpomp weer verder naar de groente tuintjes gegaan en de varkens eten gegeten, daarna gingen we met zijn alle weer terug en was het eten klaar gemaakt. We hadden een lange brede tafel en daar gooide ze eerst in het midden rijst op, dan een laag groente, dan salade, en dan weer bonen, dan aardappelen en aan het einde een stukje kip.Toen kregen we een lepel en gingen we lekker met zijn alle eten. Super gezellig en leuk.
Na het eten mochten we ff rusten en daarna moesten we naar het land. eerst ff een stop gemaakt bij de kerk en even stil gestaan bij het kindjes Jezus in de kerststal, want je mag daar niet zomaar langs lopen of hem negeren. Daarna naar het land om moesten we de grond om ploegen pfffff wat een werk zeg, na plantje 4 was ik al helemaal kapot en moesten we nog iets van 1000 plantjes, ze deden er soms dagen over voor ze het af hadden. sterke vrouwtjes!
Na het ploegen gingen we mais pellen en terug naar huis de dag zat er op!
helaas.. want het was echt heel erg leuk.

Bij terugkomst meteen weer een bus gepakt naar een plaatsje dicht naar de grens na 6 uur in de bus hoopten we dat we overkonden stappen op een nachtbus voor nog eens 10 uur, maar helaas hadden we die net gemist en moesten we dus een nachtje slapen bij het grens plaatsje. De volgende ochtend om 7 uur opgestaan en alsnog 10 uur in de bus gezeten.De grens over.
Vanaf het moment dat we de grens over gingen was het een totaal ander land. Ongelooflijk. We waren de grens nog niet over en zagen al ezeltjes rennen, of mensen die geiten aan het hoeden waren. Dat zie je echt nergens in Ecuador. En de natuur is ook echt anders, van het mooie groene Ecuador kwamen we in een woestijn terecht. Eigenlijk alles wat je van Peru verwacht is het tot nu nog niet.
Het is 1 en al woestijn, heel veel huizen staan dus midden op een zandvlakte alles heeft dezelfde kleur gekregen door de stof soms heb je open vlaktes en vraag jeje af of dat nou vuilstort plaatsen zijn, of gewoon een zandvlakte wat een rommel zeg. En dan heb jeheel veel halve huizen waardoor het net een oorlogs gebied is.
Na 5 uur alleen maar zandvlakte of steppe te hebben gezien, af en toe had je echt het gevoel dat er in ene een giraf of leeuw voorbij zou kunnen komen, en dat je in afrika was ofzo, kwamen we eindelijk aan in Piura. En jaja toen zijn we weer overgestapt op een nieuwe bus van 3 uur. pfff pittig hoor waren gewoon bijna 2 dagen continu in de bus.
Eindelijk aangekomen in Chiclao en daar een beetje luxer hotel genomen, het is toch bijna kerstfeest.

De volgende dag liepen we het hotel uit en toen kwam echt de cultuurshok. Het was gigantisccchh druk, mensen waren hyper want het was bijna kerst en iedereen wildemet ons in contact komen. Pff ik voelde me af en toe net Paris Hilton, grote zonnebril op zodat ze geen oogcontact met je kunnen maken, maar de meeste hebben daar dus geen boodschap aan en klampen je vast,en willen met je op de foto schreeuwen je na uit de bus taxy's of auto's. Of willen je gewoon alleen handje geven. Zelfs politie agenten kwamen achter ons aan om te vragen wat we van hun land vonden.
We hebben een Taxy genomen naar Sipan hier zijn ze bezig met opgravingen van tombes en tempels van de Moche [ een volk wat 300 jaar voor Christus leefde}
Was heel leuk, weer midden in de woestijn daar waren allemaal bergen. Tenminste dat lijkt het maar het waren gewoon tempels die onder het zand zijn gekomen, ze zijn van 1987 bezig met opgravingen Zo'n tombe ligt helemaal vol met sieraden en mooie stenen potjes. Bij zo iemand ligt ook altijd een lama een hond, 2 vrouwen jonger dan 20, een wachter iemand uit het leger enz. Dus zo'n graf licht vol met botten en dingen. Heel erg indrukwekkend. Daarna naar een museum gegaan waar alles wat ze hadden opgegraven lag. En dus kon bekijken. Dit was ook echt weer 1 van de hoogtepunten echt super indrukwekkend.
Daarna even het kerst drukke Chiclao [ wat meervoelde als een koninginnedag]ingegaan, maar het is best vermoeiend om de hele tijd te worden bekeken en aangesproken.
De volgende ochtend zijn we naar een markt gegaan waar we van hadden gehoord dat achterin een gedeelte was waar Shamanen, van die medicijn mannen of tovernaars, hun spullen kochten.
Dat was echt lachen, tis net als je in sprookjes leest of Madame Mik/Mak in de donald duck. een vleermuizen vleugeltje hier , een rattesnorhaartje daar, nu nog een velugje dit en een kruidje hier en je toverdrank is klaar.
Alles verkochten ze er en iedereen vond het maar wat leuk dat we erwaren dus alles werdmet veel geduld uitgelegd. Opgerolde slangen huiden, gedroogde stinkdieren, 100 soorten gedroogde kruiden, en allemaal gekke kettingen en mooie toveratrcibuten. Echt leuk, heel veel drankjes en amuletten hadden ze ook. We hebben een drankje gekocht en dat moet je op je smeren en als je wilt dat die gene ook verliefd op jou word moet je dat ook stiekum op die gene smeren. Dan word diegen verliefd voor een paar uur en daarna moet je het op eigen kracht verder doen. Lachen joh!
Je had nog veel meer van die dingen, drankjes om rijk te worden, parfum waarvan mannen "het" 5 keer op een dag gaan doen, enz enz.. Nou dan had jeook nog de dorpsgekken en de locale mensen op de markt die continu handjes wilden schudden en met je op de foto wilden. Het was echt weer een belevenis.

Daarna met de bus naar Chiclao terug gegaan, en daar wilde we een bus pakken naar Mancora. We wisten dt het in hetzelfde gebouw was dus geen taxy nodig. Al die taxy chauffeur tegen ons zeggen dat dat verandert was en dat we echt met de taxy moesten, eerst wilde ze een dollar hebben en toen we ind e auto zaten een dollar per persoon, dus wij weer neej neej laat ons er maar uit, belachelijk. Nou dan kan je toch voor 1 dollar in totaal. Die gast trok zijn auto op en we waren er al..een stukje van 10 meter ofzo. Echt ze proberen je hier op alle mogelijke manieren geld af te troggelen.

Hierna naar Mancora gegaan een plaatsje aan het strand! yooeeppiee!!! Kerst op het strand!
We hebben een heel leuk hotel met zwembad, meer een soort goedkoop resort!
Kerstavond hebben we lekker Sushi gegeten, enhad Sas hoofdpijn dus niet zoveel gedaan. De volgende ochtend kwamen we op het strand aan [half 10 's ochtends] en zagen al overal groepjes met biertjes lopen, dus wij dachtern nou dat isgezellig die nemen het er lekker van om half 11 waren we om en zaten we zelf ook al aan ons kerstbiertje.[ laterbleek dat die mensen allemaal nog aan het feesten waren vande avond ervoor,..haha]
We werden meteen aangesproken door een paar surfdudes die vroegen of we erbij kwamen zitten en als we surf les wilde dat dat bij hun kond. Nou wij gezellig bij hun gaaan zitten. En hadden toch welbinnen 5 minuten door dit de latino's waren iedereen je voor waarschuwt, WAT EEN GLIJERS, you're the sun you're the moon, you're so shining' you're the one i wait for my hole life. bla bla bla al die shit en ondertussen steeds ongemerkt over je been wrijven. Na toch wel duidelijk te hebben gezegd dat we daar niet van gedient waren begrepen ze dat wel........................Voor 5 !! minuten en dan begon het weer van voor af aan, sjeeetje. Ze bleven continu in de buurt, ze deden het niet bij ons alleen hoor eigenlijk alles wat op een vrouw leek werd aangevallen, en heel veel van die horken vinden die aandacht en sun and moon shiningtalk heeerlijk dus die pakken ze zo in, en dat geeft ze hoop.
Nou toen we net op het punt stonden om te zeggen dat ze geen surfles meer met hun wilde, kwam die ene al zelf met het dee dat het niet zo'n goed idee was om met gaan surfen omdat ie dan niet van me af kon blijven....pff wat een gedoe voor je het weet moet je nog gaan kickboksen met 40 graden :lol:. Nou hadden gelukkig ook wat andere leuke backpackers ontmoet en toen dropen ze helemaal af.
Met die andere backpackers zijn we de hele tijd opgetrokken, en later ook nog een surfles genomen bij van de normale surfers.En ik kon hartstikke lang staan op het board, echt zoooo leuk!
Oftewel ik heb met kerst surflessen gehad, continu in bikini gelopen, 2 dagen lang heerlijk sushi gegeten en bij een steakhouse! ben lekker bruin geworden en we hebben echt super gezellige mensen ontmoet!En op 2e kerst dag de zon op en onder zien gaan! hihi!

tsjaaaa dat was mijn kerst,...nu gaan we opzoek naar een bus om naar de hoofdstad te gaan voor oud en nieuw!!
maar eerst gaan we nu ng ff paardrijden langs het strand en nog een surflesje nemen!!

Saluut!
En voor iedereen een spetterend oud en nieuw en een gezond [want dat is toch echt het allerbelangrijkste] 2008!!!

• 27 December 2007 - 17:31

Ellen:

Klinkt weer gezellig...!!

• 27 December 2007 - 17:34

Kim Strand WaZ:

Shit weer niet de eerste!! In ieder geval ban ik Rob en Anja voor!!!!
    Goeie jaarwisseling meiden!!!!

• 27 December 2007 - 17:35

Marianna:

Hey Belle, Geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik wens jullie een heel fijn nieuw jaar. Liefs, marianna en de chrislovertjes (Sam en Djono worden weer oom)

• 27 December 2007 - 20:53

Anja:

Wat een leuke dingen maak je toch mee!!Top dat je zo tussen die mensen leeft af en toe,krijg je goed de indruk hoe of het daaraan toe gaat.Hier is net weer dat serious request(glazen huis) geweest die meer als 5 miljoen heeft opgehaald voor schoon drinkwater,vooral waterputten gaan ze slaan van het geld en jij maakt mee,hoe belangrijk het is voor zo'n dorpje.
    Je filmpje gezien op de tv,erg indrukwekkend en helemaal toen we je benen zagen shacken!En dan die sprong...wooowww echt de diepte in he!

Nog even dan gaat je laatste maand in..:-) wat gaan we eten??weer trek in boerenkool of hutspot?Vorige keer ging je het eten met chopsticks omdat je dat gewend was..eet je het nu met je handen?wel handig dat eten van de tafel ik pleur de hele zooi op een tafelkleed en aanvallen ,mn afwasmachine is stuk dus komt goed uit :lol:
    dikke kus (en lief dat je even belde gister voor de kerst)

• 27 December 2007 - 21:16

Sashanna:

ja leuk verhaal bel, en inderdaad veel glijers hier!!

Mijn verhaal komt eraan hoor, maar ik vond het te mooi weer om op internet te gaan zitten en lag lekker bij het zwembad.

Morgen in Lima in de avond zal ik er eens even voor gaan zitten!!!

Kus

• 27 December 2007 - 21:24

Wim Wiertz:

Het is en blijft heel spannend allemaal. Leuk hoor, dat ik mijn nichtje en haar vriendin zo goed kan volgen. Ook ik wens jullie een fantastisch uiteinde van 2007 en een gezond en veilig begin van 2008.

• 27 December 2007 - 21:38

Kim En Chicky:

Wat een lieve mensjes.
    Daar kan je nog echt wat van leren. Vandaag stond ik in tuincentrum osdorp en daar moesten mensen (including my mom) hele moeilijke keuze maken over een decoratie krans.
    Pfff wat een contrast.
    En meiden wat vervelend dat jullie zooooo in de spotlight staan. Daar kan jij helemaal niet tegen Isabelle :-) Maar plassen met kindjes vind ik ook wel heel erg apart. Vooral als je een kuil moet graven en vullen.
    En die MACHO's hylarisch!!! Die foto erbij maakt het beeld helemaal af. hihi
    Hier gaat Chicky als een speer ik ben toch echt bang dat ze over een maand kan lopen. Ze kan nu de combinatie maken van klappen in je handjes en op je boze bolletje..ik ben helemaal trots want eergisteren kon ze echt goed in haar handjes klappen.
    Dusssssss tot snel ik ben blij dat het einde in zicht is..ondanks jullie bijzondere en rijke belevenissen.
    Dikke kus Kim en mijn pretletter uiteraard

• 28 December 2007 - 06:03

Cobi:

Geweldig weer allemaal.
    Dikke kus voor jou en Sashan en een gezellige oudejaarsavond.

• 28 December 2007 - 08:44

Ina:

Leuk zo om onder de mensen te beleven hoe het werkelijk is om daar te wonen. Net wat Anja zegt. Als jullie weer terug zijn, pleuren we alles op tafel en aanvallen. Ik heb net een paar kerstdiners achter de rug, en natuurlijk alles in vol ornaat. Wat een verschil met daar, enorm.
    Geniet nog met volle teugen. Jullie maken zoveel mee, dat de tijd erg snel gaat, denk ik. Groetjes en een heel fijn oudjaar.

• 28 December 2007 - 09:49

10eke:

Echt leuk om jullie verhalen te lezen. Fijne jaarwisseling meiden!

• 28 December 2007 - 10:14

Panna:

ohhh wat leuk allemaal weer!! door jou verhalen krijg ik ook echt zin om een reis te maken!! echt leuk die dingen die je allemaal meemaakt!! en die glijers he.. tja dat was te verwachten haha.. had je echt willen zien tussen die gasten!! nou nog heeel veel plezier dit laatste maandje!! dikke kuzzz

• 28 December 2007 - 12:34

(tante) Helga Wiertz:

Ook ik volg jullie belevenissen en geniet van jullie spannende avonturen.
    Heel veel plezier tijdens de jaarwisseling en kom gezond weer terug !!!

• 28 December 2007 - 16:31

Judy:

Heb je zelf ook nog een toverdrank gemaakt??? Heb altijd al gezegd dat jij op madam mikmak lijkt, toch??? ;) :)!!!

X

• 30 December 2007 - 13:06

Tante Ans En Ome Hen:

Jee Isabelle wat een groot avontuur, prachtig.
    We willen je een heeeeel goede jaarwisseling wensen en hoop je weer heelhuids terug te zien.

• 01 Januari 2008 - 13:18

Je Pap&mam:

Feliz Año Nuevo!!!!

• 03 Januari 2008 - 14:28

Sammie:

bella bella bella,

what the fuck. dit verhaal is weer te gruwelijk! nu realiseer ik pas dat t voor mij echt over is en dat jij nog zo aan t genieten bent. doe je echt goed. van je verhaal wordt ik al hemelaal pfff en dan nog is je stoere fotos ook... heel heel vet. lag in een deuk over dat plassen met die kindjes, te grappig. die tombes zien er ook wel vet uit, lijkt mij ook indrukwekkend, verder lekker same same. hoop dat je een knallen nieuw jaar hebt gehad. bij deze iig. dikke kus...keep smiling

• 03 Januari 2008 - 14:29

Rianne:

nog een gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!
    en heb al zin in ons oud en nieuw feestje in februarie.

kus

• 03 Januari 2008 - 15:29

TijN:

Weer een geweldige story om te lezen, :P

De beste wensen voor 2008 en geniet van jullie laatste maand, Kennen we O&N en de rest wat jullie hebben gemist vieren, Ben ik er net van bijgekomen. ;)

X-i

• 04 Januari 2008 - 09:59

Ferry Overbeeke:

Hoi Isabelle,
    Wat fantastisch wat jullie allemaal doen en zien. Dit zijn dingen waar je je hele leven op kan terug kijken en wat ze je niet af kunnen nemen. Fantasties en geniet er van zo lang dat kan.
    Ik heb je adres van je moeder gekregen en zal je zeker blijven volgen. Ook met je oma gesproken zij vindt het ook geweldig wat jullie doen.
    groetjes, Ferry en Grada Overbeeke Assendelft doeiiiii.

• 04 Januari 2008 - 10:47

Hugo Meier:

Ook ik heb het adres van je moeder- op de verjaardag van Gre Duits- gekregen.
    Mooie verhalen en foto's. ga zo door.....

• 23 Januari 2008 - 18:09

Nance:

Leuk weer om zo'n mooi en te tof verhaal te lezen wijffie!!!

Super!!

Kusss