Safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Safari!

Door: isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

14 November 2014 | Tanzania, Arusha

Jambo Fariki!
Nadat Roy zijn tas eindelijk gearriveerd was in Zanzibar vertrokken we richting het vaste land.
We gingen op een grote boot richting Dar es Salaam, de 2,5 uur durende tocht was relaxt en keurig. Er is afgelopen jaar een keer een ferry gezonken waardoor de wildste verhalen de ronde doen, maar buiten het feit dat de boot helemaal vol was en ik dus aan 1 kant een Tanzaniaans kindje op mijn arm had liggen slapen en aan de andere kant Roy was er niks oncomfortabels aan.
De aankomst daarintegen was behoorlijk hectisch. Je hebt hier in Tanzania mannen die ze Flycatchers noemen, ze zijn de "grootste" vrienden van de toeristen en willen je allemaal "helpen", dus als je van zo een boot afkomt, als enige toerist, staan alle Flycatchers je al op te wachten, om je naar hun hotel te brengen, te helpen tillen, in hun taxi te krijgen of gewoon om even te "kletsen". Maar met een pokerface en grote dosis geduld zijn we uiteindelijk de haven uitgekomen om zelf naar het hotel te lopen wat we al hadden geboekt.
We zijn die middag even het hotel uit gelopen om bus ticket te kopen en de stad te verkennen.
Ook hier kijk je continu je ogen uit, de mengeling van de Islamitische en de Christelijke Tanzanianen zorgen sowieso voor prachtige gemixte kledingstijlen. Kleine kinderen in Jbella's, vrouwen in gekleurde gewaden, dames in Burka's. De stoffige straten waar de oude volgepropte minibusjes rijden en iederen door elkaar heen rijd en de voorang afdwingt met luid getoeter. Zoals jullie snappen is het hier gezellig druk op straat.
Onderweg naar het busstation werden we aangesproken door een Flycatcher genaamd Innocent, hij wist ons te vertellen dat we ook een bus konden pakken naar Arusha dicht bij ons hotel, hij bracht ons ook naar een goed restaurant en had uiteráárd een broer die safari's aanbod, dus of we even wilde komen kijken in zijn shop. Deze jongen was zeer relaxed, dus we spraken af dat zijn broer ons zou ophalen in Arusha om vrijblijvend het Safari verhaal aan te horen. Zo gezegd zo gedaan en de volgende dag vetrokken we in de bus voor een 12 uur durende rit naar Arusha. De wegen door het land zijn zo mooi. Je komt langs huisjes gemaakt van stokken en rood klei. iets wat ik alleen herken van de TV, kindjes worden gewassen in tobbes en vrouwen zie je lopen met baby's op hun rug gebonden naar watterputten kilometers verderop. Daarna zie je ze weer lopen met een emmer gevuld met water op hun hoofd. Prachtig gezicht.
Aangekomen in Arusha werden we keurig opgehaald. Aangekomen in het kantoortje van de broer van Innocent, waren we al snel verkocht. De tour die ze aanboden was budget maar had wel alles wat we wilde. 2 dagen Serengeti National park en 1 dag Ngorogoron Crater, Alles was inclusief en slapen in tenten. Toen we besloten om met deze agency te gaan, bleek dat we als we wilde gelijk konden vertrekken en ons konden aansluiten bij een tour die al onderweg was. Nou dat was dus binnen 2 minuten besloten en binnen een kwartier zaten we weer in een minibus om na onze 12 uur durende busreis nu voor 2,5 uur richting Serengeti te gaan.
Onderweg vertelde de driver dat als we aangehouden werden we moesten zeggen dat we autopech hadden gehad, hij heeft al een vermoeden gehad want niet veel later werden we bij een politiepost aangehouden met de vraag waarom we zo laat in de avond nog op de weg waren. Na een paspoort check en heel veel moeilijk gedoe over de visum sticker van Roy van Australie konden we hem omkopen voor 5 euro en mochten we verder, :-D haha. Achteraf bleek dat na zonsondergang er niemand meer in het serengeti nationaal park mag rijden om de dieren in hun nacht leven niet te storen en dat ze daarom moeilijk deden, opzich een goede reden, mits we ook al in de buurt van het park waren geweest :-D
Aangekomen in het panorama camp, kregen we een klein hutje van klei toegwezen en ontmoette we onze mede reizigers. 2 Duitse jongens, een Italiaans/Tanzaniaans stelletje, onze kok en gids. De volgende ochtend vertrokken we om 8 uur richting het Serengetipark een 4 uur durende tocht door de meest prachtige natuur. De Ngorogokrater en het Serengeti national park liggen naast elkaar. Onderweg zagen we al onze eerste giraffen en zebra's, dat beloofde veel goeds aangezien we nog niet eens 'officieel' in het park waren.
Aangekomen in het park moesten we door een soort poort maar deze staat er meer symbolisch want er zijn voor de rest geen hekken.
De eerste paar uur in het park, zagen we nog geen dieren en even begon de moed me in de schoenen te zakken, het zal toch niet gebeuren dat we niks zouden zien?!
En toen vanuit het niets 4 prachtige olifanten, 2 moeders met hun babies. Ze waren vrij ver weg, maar zo'n eerste aanblik op 2 van die kollosale beesten is goud waard, ze hielden de auto in de gaten maar gingen ondertussen lekker verder met eten. Niet veel later vonden we ook 2 giraffen dicht bij de weg, wat zijn die groot en lang zeg, met hun prachtige ranke lijven steken ze letterlijk met en kop en schouders overal bovenuit.
Toen begon het spektakel, het droge landschap veranderde in een groener en wat natter landschap, hier en daar een waterpoel en het gras werd wat hoger en groener. Dit trekt natuurlijk dieren aan, zebra's aan het drinken bij een waterpoel, olifanten die aan het badderen waren in de modder en zo ontzettend veel prachtig getekende impala's en antilopen.
Niet veel later zagen we in een leeuwin lopen met haar 2 welpen. Een droom die uitkwam, zo mooi en koel hoe ze daar liep, alert en oplettend met die 2 kleine stuiterbalwelpjes achter haar aan. Aangekomen bij ons tentenkamp, op een plek waar we niet veel eerder nog nijlpaarden en giraffes zagen, zetten we snel onze tent op om nog even in onze Safari Jeep met popup dak een zonsondergang safarietje te maken. Hierbij zagen we nog een hyena lopen, vreemde beesten met hun hoge ruggen en rare schuchtere loopje, hij passeerde een paar zebra's en even dachten we misschien een jachtpartij te zien, maar de hyena maakte totaal geen indruk op de zebra's ze keken niet eens op toen hij passeerde. De gids vertelde ons later dat hyena's altijd de restjes van leeuwen op eten maar zelf zelden tot nooit jagen. Dit verklaarde dus de rustige zebra's.
Die nacht sliepen we heerlijke onder de miljoenen sterren en de dieren geluiden.
De volgende ochtend vertrokken we al om 6 uur in de ochtend. Na 10 minuten rijden kwamen we langs een steen waar een gigantische leeuw lag te slapen in de zon. Het leek bijna niet echt, zo mooi lag hij daar voor ons te poseren in het zonnetje. Zoals wij hem bekeken, bekeek hij ons. Zo koel en vol trots! Toen er een busje naast onze Jeep kwam vol met Tanzaniaanse schoolkindjes die op schoolreis waren, werd het hem te druk en besloot hij verder te lopen én werd toen gevolgd door nog een leeuw die achter de steen had liggen slapen, wat een fantastisch begin van de dag! De hele dag was indrukwekkend, het prachtigste landschappen en elke keer weer een verrassing wat je tegenkomt. Waterpoelen vol met nijlpaarden, kleine Stokstaartjes met hun koppies uit holen gestoken, knobbelzwijnen met hun grappige staartjes die als antennes in de lucht steken, zebra's die een heel georganiseerd plan hebben als ze water drinken( keihard in galop op t water afrennen met zijn 10en tegelijk, snel drinken, eruit rennen en de volgende 10 staan klaar voor slokje water) omdat ze bang zijn voor de leeuwen die op de loer lagen, de blije huppelende impala's en baviananen die driftig de bessen uit de bomen probeerde te trekken en als klap op de vuurpijl zagen we 6 leeuwinnen met een grote groep welpjes die op jacht waren.
Toen we die nacht onze tent op sloegen in een ander tentenkamp aan de rand van de krater, werden we al gerust gesteld dat er 3 Massai mannen waren die ons als ranger zouden beschermen als er dieren het kamp op kwamen. Niet veel later zaten we aan het diner toen 1 van de duitse jongens naar toilet wilde gaan en terug kwam om te zeggen dat ie even niet naar toilet kon gaan want er stonden 2 olifanten voor :-D.
Dit moesten we natuurlijk zien, dus wij erop af en inderdaad 2 gigantische olifanten met slagtanden tot aan de grond stonden recht voor ons. Dit was natuurlijk wel de kers op de taart, de 2 grootste olifanten die ik ooit in mijn leven had gezien, stonden op nog geen 3 meter bij me vandaan. De ranger vond het natuurlijk zo leuk dat ik zo enthousiast was, dat ie me bij mijn hand pakte en me meenam naar een plek tussen de Jeeps waar ik op nog geen 2 meter van de olifanten stond, wat een ervaring. Jullie begrijpen dat de Serengeti zelfs onze grootste dromen heeft overtroffen.
's avonds ook nog ontzettend gelachen want Roy was met onze gids naar een klein dorpje geweest om een paar biertjes te halen, maar hij kwam terug met 2 geitenpoten. Dus die werden gebakken door onze kok en opgegeten bij het kampvuur, waar de ranger bij ons bleef staan ivm de hyena's die erg van geit houden :-)

De volgende ochtend vertrokken we de krater in. De Ngorogoro Krater is een in elkaar gestorte vulkaan. En nu 1 van de grootste kraters in de wereld wat geen meer is. Met zijn 264 vierkante kilometer is het een prachtig wijds gezicht. Het heeft de grootste leeuwen populatie ter wereld, en de big 5 loopt er allemaal rond. Helaas hebben wij hier geen leeuwen gezien. Maar daarintegen wel een lekker agresieve neushoorn! Het schijnt dat ze altijd zo agressief zijn, want ondanks dat ze alleen gras eten, rennen alle dieren weg als ze een neushoorn zien, heel grappig gezicht om zo'n kollosaalbeest driftig in de rondte te zien zien rennen. Maar wat een geluk weer, want een neushoorn zien is tegenwoordig zeer zeldzaam.
Bij een waterpoel zagen we ook weer veel nijlpaarden, een olifant en grote groep rennende hyena's.

Jullie begrijpen dat we zeer voldaan waren na deze prachtige dagen!

• 14 November 2014 - 21:36

Anja:

Hier is maar 1 woord voor wouwwww,ik vond deze reis een beetje spannend,maar ben nu weer enorm blij voor jullie voor de fantastische belevenis,altijd al een droom van jullie the big 5 te zien,en nu ook nog te horen dat het MOOIER is als in jullie dromen,tja dat hebben jullie toch maar weer mooi voor elkaar!! Dikke Kus!!

• 14 November 2014 - 22:27

Thea:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven! Jullie hebben al heel veel gezien in die korte tijd. Fijn dat je weer een stuk hebt geschreven over jullie belevenissen, kunnen wij hier in ieder geval een beetje meegenieten. Veel plezier nog de komende dagen en we kijken alweer uit naar het volgende verhaal waar jullie dan weer geweest zijn. dikke kus

• 14 November 2014 - 22:59

Mirjam En Chiel:

Heerlijk en herkenbaar! Veel plezier nog! xx

• 15 November 2014 - 11:05

Peter:

Het is weer fantasties, gaan jullie de klimanjaro nog beklimmen?
    Veel plezier (dieren) nog.

• 18 November 2014 - 15:18

Sashanna:

He schatjes! Wat super dat jullie zoveel dieren hebben gezien en ook echt het wildernis gevoel ervaren! WOW! Ben nu alweer benieuwd naar de rest van jullie verhaal! Dikke kussen van uit een regenachtig Nederland! XXXXX

• 18 November 2014 - 15:24

Martina:

heerlijk ,weer genoten van jullie dieren plezier
    fijn dat jullie zoveel zien want daar kom je natuurlijk wel voor toch
    fijn om je verhaal weer te lezen dan ben je er toch een beetje bij
    zo lijkt het hihihi
    dus kom maar op hoor beleef maar lekker veel dan heb je ook weer veel te schrijven
    wij gaan gewoon door hoor met Sinterklaas en zijn gevarieerde Pieten
    en de blije kinder bekkies
    en de cadeautjes van de pakjes boten
    veel plezier en weer heelveel reis plezier
    kus Ad en Mar