Two faced Cambodia..... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Two faced Cambodia..... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Two faced Cambodia.....

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

08 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanaf het moment dat je de grens oversteekt vanaf Thailand naar Cambodja begeef je je in een andere wereld, raar want zo’n grens overgang kost je maar 10 meter…
Dacht je dat Thailand een arm land was? Dat klopt wel als je het met Nederland vergelijkt, vergelijk je het met Cambodja dan is Thailand rijk!
Vanaf het moment dat je de grens oversteekt zie je mannetjes met handkarren die niet onderdoen voor de Nederlandse vrachtwagen, je ziet ze met zijn tienen hangen aan een handkar om hem maar op gang te kunnen krijgen, want dat iedereen elkaar helpt hier, dat is iets wat gewoon is…..
Cambodja, you love it or you hate it. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zegt dat ze Cambodja “wel leuk” vonden. You take it or you leave it,….
Na een jaar 24 uur 7 dagen in de week samen te zijn geweest met Roy, wist ik dat dit land een uitdaging ging worden,….Je kent elkaar misschien door en door maar je weet nooit hoe iemand reageert op de 100den straatkinderen of oude dikke mannen met veel te jonge Cambodjaanse vrouwtjes.
Cambodja, goed of slecht…
We besloten om de tempels te gaan bekijken, waarvan Angkor Wat de meest bekende is. Angkor Wat is worlds largest religious monument, en bij de bouw waren 300.000 mensen betrokken, en zo’n stuk of 6000 olifanten. We zijn 3 dagen tempels gaan kijken en elke avond sloten we af met een nieuw stuk Angkor Wat. Al de tempels zijn ongeveer 900 en 1200 jaar geleden gebouwd.
Prachtige oude tempels of ruïnes, De mooiste zijn in beslag genomen door de natuur. Grote vijgen bomen hebben hun wortels geslagen door de prachtige historische muren van ooit bestaande dorpen, als je er rond loopt hebt je het gevoel dat je rondloopt op een filmset, maar misschien komt dat omdat ik Tomb Raider te vaak heb gezien .
Je komt de tempels binnen bij Dancehalls, waar je de reliëfs ziet van minstens 2000 Apsara danseressen. Je hebt de mooie verhalen over de reïncarnaties van Shiva of Vishnu. Je spirituele geest word gestimuleerd……. en al weer vlug verstoord door de horde met kindjes die je zelf gemaakte visjes of sjaals willen verkopen,…
Lady you buy postcard 10 for 1 dollaaaarr? You need cold drink?? Pleaseeee i do you remember you!! You’re my friend, i don’t have money for school please buy one bracelet pleaseeeee
Tsja moet je het nu wel of juist niet kopen,….
De 3 dagen in Angkor wat hadden we 2 verschillende tuktukdrivers, zo’n jongen brengt je dan de hele dag naar alle tempels, die vrij ver uit elkaar liggen, De eerste jongen “Thea” spreekt uit Tieja, reed overdag tuk tuk om geld te verdienen en ging ’s avonds naar de universiteit dit kost hem 400 dollar per jaar, wat veel geld is in hun ogen, we bezochten met hem een krokodillenfarm en aangezien die beesten allemaal doodstil lagen besloten we om er voor 3,= dollar vis in te gooien, ik zei tegen Thea dat je voor 7 dollar een levende kip erin kon gooien, waarop zijn ogen groot werden en hij zegt: Wouw als ik een levende kip had dan had ik hem helemaal zelf op gegeten en niet aan die krokodillen gegeven, en dus liepen wij weer schuldig weg omdat we alweer 3 dollar vis d’r in hadden gegooid.
De volgende tuktukdriver “Bond” was helemaal arm, toen we hem vertelde dat we met hem mee wilde gaan naar de tempels, sprong hij een gat in de lucht omdat hij al heel lang geen lange rit had gehad. We praten veel met hem en hij vertelde dat hij vorig jaar de tuk tuk had gekocht en die waarschijnlijk volgend jaar kan afbetalen, geld voor school had hij niet en de ochtend dat hij ons naar de tempels zou brengen kon hij niet omdat hij zijn vader en broer naar de rijstvelden moest brengen 80 kilometer verderop, hij at bijna nooit, wat omdat het moment dat hij aan het eten was kon hij geen toeristen vervoeren en hij had er geen geld voor, hij stuurde namelijk het grootste gedeelte naar huis naar zijn moeder die niet meer kon werken, we namen hem mee uit lunchen en luid smakkend en met een grote lach op zijn gezicht zat hij te genieten van zijn noodle-soep, zo schattig.

De avonden in Siem Reap zijn heel erg dubbel, het is erg gezellig op straat, mooie kleine bistro’s en ik moet zeggen het is er vrij luxe, veel prachtige restaurants en loungebars, maar gelukkig ook veel kleine lokale eettentjes. En overal staan grote bakken met vissen waar je je voeten in moet doen die je dode huid weg eten, gratis biertje erbij en zitten maar. Een ontzettend blij ding omdat die vissen zo vreselijk kietelen ligt iedereen in een deuk, de tranen stroomde over me wangen de eerste paar minuten, maar uit eindelijk raak je er wel wat aangewend, het grappige eraan is dat ik het wel eens in Nederland heb gedaan met mooie allemaal kleine dezelfde soort visjes, hier zwemt van alles in het rond en was de grootste 15 cm, haha maar ja wat kan je verwachten voor 2 dollar en een gratis biertje.
De andere kant van de avonden in Siem Reap zijn in en in triest, kindjes die met lege blikken in hun ogen opzoek zijn naar lege blikjes, vieze kleertjes aanhebben en geen schoentjes. Of kindjes die je van alles proberen te verkopen, postkaarten, boeken over de vreselijke genocide die hier geheerst heeft of armbandjes. Koop je niks dan vragen ze of je ze alsjeblieft wat eten kan geven. Als je zelf net voor een bord warm eten zit, kan ik je vertellen dat je je behoorlijk schuldig voelt, als je nee moet zeggen. Maar na een jaar reizen en zoveel kindjes konden we helaas niet altijd ja zeggen. Tot er een hele lieve moeder was die een spontane actie opzette op Facebook. En ik moet zeggen we ongelooflijk ontroerd en versteld staan van die genereuze giften die iedereen geeft of heeft gegeven, het is zelfs zoveel dat we ook op grotere schaal kunnen gaan kijken. Tandpasta, zeep, pennen, boekjes voor de weeshuizen, investeren in een project tegen kinderprostitutie maar ik wil vooral naar de grote vuilnisbelten van Phnom Penh waar weesjes op zoek zijn naar nog iets bruikbaars. Om ze een grote zak fruit te geven, schoentjes, wat geld maar vooral liefde, en ze laten zien dat er toch nog mensen zijn die zich om hun bekommeren….

Volgende keer laat ik weten waar al het geld naar toe is gegaan met natuurlijk foto’s van de blije kindertjes

p.s. hele mooie beschrijving van Cambodia:
There are two faces to Cambodia: one shiny and happy, the other dark and complex. For every illegal eviction of city dwellers or land grab by a general, there will be a new NGO school offering better education, or a new clean-water initiative to improve the lives of the average villager. Such is the yin and yang of Cambodia, a country that inspires and confounds. Like an onion, the more layers you unravel, the more it makes you want to cry, but these are spontaneous tears, sometimes of sorrow, sometimes of joy.

• 08 November 2011 - 14:50

Sashanna:

Zo leuk om alles weer te lezen! Alle herinneringen komen bij mij ook weer boven. En echt top dat jullie zoveel geld bij elkaar hebben gesprokkeld! Ben benieuwd wat jullie er allemaal mee gaan doen. Ik zal ook nog ff wat direct op Bel der rekening storten. Heel veel plezier nog en neem maar zo'n lekker lief kindje voor me mee :)
    Dikke Kussss

• 08 November 2011 - 14:53

Rob(trotse Vader):

Ergens heb ik kennelijk toch wel iets goeds gedaan met zo'n vrouw en twee toppers van dochters

• 08 November 2011 - 15:11

Denise:

pffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.....sorry kan en zal een heel mooi land zijn cambodja..maar niks voor mij(respect voor jullie). Zou de hele dag lopen huilen en piekeren....vind het erg goed dat er wat opgezet is en dat er mensen zijn die storten zodat jullie toch wat kunnen geven ,wat lief trouwens zeg die man die jullie te lunch namen......pffffffffffffffffffff...zo zwaar zeg!mopperds sterkte en wat een mooi verhaal en fotoos weer.liefs denise

• 08 November 2011 - 15:43

Sabrina:

Tja, ook al moeten wij soms ieder dubbeltje 10x omdraaien wij hebben het altijd nog 80.000 keer beter dan die arme zieltjes daar. Zit je de 15de nog steeds daar? Dan zal ik ook nog eventjes een kleine bjidrage leveren.
    Goed bezig moppies!! Ben trots op jullie!

• 08 November 2011 - 16:18

Anja:

Van die foto van dat natte jongetje krijg ik spontaan tranen van in m'n ogen,zo ontroerend en zo mooi gemaakt met Belle vaag op de achtergrond.(nieuwe job Roychoi fotografie)
    Dat er zoveel lieve mensen wat geld doneren komt omdat er zoveel mensen het natuurlijk de kindje gunnen,maar komt ook omdat iedereen jullie een warm hart toe draagt,jullie zijn sociaal en laten ons deLen met jullie belevenissen of sturen berichtjes of kleine cadeautjes,ik ben zo super trots op jullie!! Dikke zoen van moes2

• 08 November 2011 - 16:22

Anja:

Oh ja mocht er nog iemand een kleine bijdrage willen leveren,voor oa melkpoeder voor de baby's
    graag naar mijn rek en ik stuur het door:
    470749032
    tnv A de Kip
    Dank!!

• 08 November 2011 - 19:01

Natalie Vet:

Hey oude klasgenoot;-)
    Ik heb net in één keer alle verslagen gelezen. Ik dacht ff kijken. Maar kon niet stoppen met lezen!!
    Wat een geweldige verhalen en foto's!!
    Jullie maken echt een super reis en ben erg jaloers:-)
    Geniet ervan. En ik kijk uit naar de volgende verslagen.
    Groetjes Natalie.

• 08 November 2011 - 19:25

Rob En Bianca:

knap van jullie dat je het vol kan houden al die ellende.
    maar gelukkig ook weer veel fijne momenten geniet er nog maar van.

• 08 November 2011 - 21:22

Thea:

wat een verhaal weer en wat een foto's!! hoop dat jullie daar een beetje kunnen doen wat je nog wilt doen, het helpt natuurlijk maar een klein beetje, maar als je niets doet he??...... al hebben ze maar 1 keer een gevuld buikje, kunnen ze weer even verder. veel succes en we proberen nog steeds geld voor jullie binnen te halen, zijn al mensen op mijn werk die ook storten.

• 09 November 2011 - 17:19

Cheyenne:

ik vind het zo zielig. weet je hoeveel wij hebben? goed dat jullie zoiets bedenken. :( zielig:(

groetjes chee
    p.s mis jullie :)

• 10 November 2011 - 10:59

Kim En Co:

Jullie zijn de beste. Echte kanjers ik ben aapetrots op jullie doe goeie dingen dan voel je je nog beter dan dat je je al voelde. TOP!