Amazing marine life @ the westcoast, - Reisverslag uit Broome, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Amazing marine life @ the westcoast, - Reisverslag uit Broome, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Amazing marine life @ the westcoast,

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

19 Juli 2011 | Australië, Broome

Amazing marine life @ the westcoast,
15 dagen en 2750 km geleden vertrokken we uit Fremantle, opgeladen, letterlijk en figuurlijk, om weer back 2 basic te gaan.
The westcoast heeft de mooiste “attracties” van australie, maar doordat de afstanden er tussen zo veel en groot zijn, is het voor de meeste backpackers (vooral die met oude of helemaal geen auto) niet haalbaar. En juist dat, zorgt ervoor dat de westcoast voor ons waarschijnlijk op nummer 1 komt te staan,
De afgelopen dagen hebben we van ’s ochtends vroeg totdat het donker werd in de auto gezeten, dagen waarop we 600 of 700 km rijden, met om ons heen niks anders dan woeste natuur. Rode outbackstof die de natuur in maanlandschappen doet veranderen, bloedrode bergen met een strakblauwe lucht erboven. Soms is er een dapper wolkje wat verschijnt maar die lost vaak snel verlegen op.
Dan de woeste kollosale roadtrains die ons af en toe voorbij komen stormen, ze zorgen er nog steeds voor dat we onze adem inhouden op het moment dat ze ons passeren of inhalen. Roadtrains zijn “vrachtwagens” met grote V. Een truck met 4 of 5 zeecontainers achter hun aan gedenderd. De klap die het geeft aan je stuur als ze passeren is met 1 hand niet te houden, helemaal omdat ze soms 130 km per uur rijden.
Dan heel af en toe kom je mensen tegen op een fiets, deze mensen verdienen echt respect, lopen wij soms te steunen en te puffen door de hitte, droogte, hete wind,vliegen, roadtrains (moet je nagaan wat zij voelen aan hun stuur als een roadtrain hun passeert!) en zandvlooien, deze mensen lachen erom en doen ”ff” een rondje Australie op de fiets.
Dan zijn er ook nog de grey nomads, ik heb ze als eens benoemd, de gepensioneerde australiers die met de meest spectaculaire voertuigen australie verkennen, omgebouwde schoolbussen met trailers erachteraan waar dan de boot, 4wd auto en een scooter in zit, sommige trailers of motorhomes zijn zo spectaculair dat onze bus er 6 keer in past.
Maar meestal kom je uren niemand tegen, behalve wat dood gereden kangaroos, en koeien of hagedissen die zich liggen te warmen aan het asfalt .

Vanuit fremantle werd onze eerst stop het nationaal park met de vreemde Pinnacle dessert,
Een woestijn waar allemaal rotsformaties staan, het heeft iets weg van een kerkhof, grote zandvlaktes met om de paar meter een steen van 50 cm tot 5 m.
Deze rotsen zijn gevormd in het zand, maar door de zuidwesten ,wind zijn ze bloot komen te liggen, wat dus dit unieke landschap heeft gevormd, ontzettend byzonder en leuk!
350 km verderop ligt Monkey Mia, zo vaak genoemd dat je soms vergeet dat het “alleen maar” een resort is, Monkey Mia is 60 jaar geleden per ongeluk begonnen met het voeren van dolfijnen, maar dolfijnen zijn natuurlijk zo slim die gingen niet meer weg,
Wij hadden echt geluk, we kwamen aan in Monkey Mia en gingen even het resort verkennen (ze hebben er ook goedkope backpackers-spots gelukkig), meteen zagen we in de zee dolfijnen zwemmen, ze komen ontzettend dichtbij het strand, dus als je tot je knieholtes in het water staat kan je ze bijna aanraken, zo byzonder, ze waren aan het jagen, je zag scholen met vissen voorbij schieten en dan de dolfijnen erachteraan, dan zwom er 1 de school vissen voorbij en viel ze aan van de andere kant, een te gek gezicht!
’s Avonds was er vertoning van de bbc documentaire “ the dolphins of monkey mia”, het leuke was dat de vrouw die documentaire had gemaakt erbij was om vragen te beantwoorden, zo kwamen we te weten dat een grote groep van de dolfijnen zeesponsen afbraken en ze gebruiken om op hun neus te zetten als ze opzoek gaan naar visjes in het zand, zo beschermen ze hun neus tegen beten van krabben of steken van kogelvissen. Ook zijn er dolfijnen die geen kinderen kunnen krijgen, die in ene door hebben dat een andere groep een babydolfijntje heeft en daar dan heen gaat om de baby te stelen. De dolfijn gaat dan heel snel naast de baby zwemmen, waardoor de baby denkt dat er paniek is en mee gaat zwemmen, tot hij erachter komt dat het niet zijn moeders is, maar vaak is het dan al te laat.
“s Ochtends worden de dolfijnen gevoerd, je staat met je voeten in het water en alleen als de dolfijnen uitzicht zelf komen krijgen ze een visje, er zijn maar 5 dolfijnen die meedoen aan dit voeder programma maar er kwamen er een stuk meer gewoon om mensen te “checken”
Het is echt heel erg schattig en byzonder om ze van zo dichtbij mee te maken.
Na ons vertrek uit Monkey Mia passeerde we shell beach een strand wat bestaat uit kleine schelpjes, er is gewoon geen zand te zien, je kan tot 5 meter diepte graven en alsnog vind je witte kleine schelpjes, er zijn maar 2 van dit soort stranden ter wereld dus dat maakte het extra byzonder!!
Australie heeft heel veel unieke dingen zo ook het park met de stromatolieten, de eerste levensvorm op aarde zo’n 60 miljard jaar geleden, deze eencellig diertjes(die er trouwens gewoon uitzien als grote stenen) bestonden volgends wetenschappers al lang niet meer, maar 40 jaar geleden was er iemand die een caravanpark wilde bouwen en deze stenen wel erg verdacht veel op de stromatolieten vond lijken en zo is australie de enige plek op aarde waar de stromatolieten nog leven, cool dus!
De nachten brengen we door op gratis camp-area’s of rest-area’s langs de kant van de weg, deze hebben vaak een toilet en wat afgeschermde parkeerplaatsen, maar soms kom je echt op de mooiste plekken, ook deze nacht, we stonden aan zee, tussen de bergen, met geen zuchtjes wind, de zon zakte in de zee voor ons huisje, bedje, busje, echt magisch mooi.
Onze weg bracht ons verder naar Exmouth, hier even illegaal ons water bijgevuld bij de camping en stiekem een douche genomen, want Exmouth is het begin van het Ningaloo Reef national park.
Een park waar we van te voren al van wisten dat we er een week wilden blijven,
Het Ningaloo reef is in mijn ogen als duikster een wonder, het is 150 km lang en ik weet niet hoe breed, maar het mooie is dat het begint meteen vanaf het strand. Je stapt in zee en daar begint meteen de meest prachtige snorkelplekken,
Ik heb ein-de-lijk schilpadden gezien, wat me met mijn vele duiken nog nooit is gelukt, maar ook blacktipreef haaien, gigantische papagaai vissen van zo’n 80 cm groot in de mooiste kleuren die je onder water hoort knagen aan het koraal.
Overal scholen met kleine visjes in de mooiste kleuren, je begrijpt dat we hele dagen in het water lagen, ’s ochtends vroeg snel ontbijten om met vloed snel het water in te duiken, echt geweldig!
Wat het plaatje helemaal afmaakte was een zonsondergang die we gingen bekijken bij een uitkijkpunt, we hadden al een paar keer achter het rif grote spuiten de lucht in zien gaan, maar ik durfde niet te hopen dat dat walvissen waren. Tijdens deze zonsondergang, zag ik in ene een walvis de lucht in springen, er was geen twijfel mogelijk!!Een groter geluksmomentje bestaat er niet, later bleven moeder en baby in het rond springen en heeft roy zelfs een paar goede foto’s kunnen maken!! Byzonder byzonder byzonder….

• 19 Juli 2011 - 05:14

Peter:

Prachtig stuk, nu weten we waarom je overdat stukkie weg zolang hebt gedaan.
    En je moet nog een eind naar Darwin.
    Veel plezier daar

• 19 Juli 2011 - 06:05

Kelly P:

Jeetje belle, wat een fantastische verhalen toch, ik lees met veel plezier je verhalen! geniet nogmaals!! elke dag weer!!veel plezier en geluk dikke kus

• 19 Juli 2011 - 06:09

Thea:

ik zie het gewoon voor me hoe jij dat weer beschrijft belle, oooo heb zin om ook te gaan, nou ja wie weet ooit op mijn oude dag. veel plezier nog en we zijnblij dat we weer wat horen van jullie.
    dikke kus

Marianna:

...... prachtig!

• 19 Juli 2011 - 06:58

Mirjam En Chiel:

Nou ..ik weet het nu zeker....hier wil ik ook naar toe.........ik ga snel Chiel van zijn Amerikarondreisdroom afhelpen... xx

• 19 Juli 2011 - 07:34

Anja:

Ongelooflijk wat maken jullie veel mee he!Wat een mooi land en dan die zwemmende dolfijnen voor je deur,net een sprookje.
    veel plezier nog en maak maar veel foto's,veel liefs en doe voorzichtig ;-)

• 19 Juli 2011 - 10:50

Michael:

Ziet er goed uit guys......
    Geniet er lekker van!!

• 19 Juli 2011 - 19:56

Lia:

Wat bijzonder allemaal, roadtrains, dolfijnen en walvissen. Fijn dat jullie het allemaal een beetje met ons delen met al die mooie verhalen en foto's. Veel plezier weer en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal, x Lia

• 19 Juli 2011 - 21:09

Leah:

Wat een droom reis.... Ik geniet van jouw verhalen.... Mooie foto's! Ik hoop snel weer een mooi reisverslag. Bedankt voor het kado! Zodra de zon weer gaat schijnen gaan we er van genieten :)

Liefs

• 19 Juli 2011 - 23:43

KIM:

Te leuk,Te mooi,Te Gek x

• 21 Juli 2011 - 20:47

Sashanna:

Jeetje wat fantastisch..... Kan niet anders zeggen dan dat ik wou dat ik heel even bij jullie kon zijn...... Maar nee ik moet morgen weer naar mijn werk in de regen :( Geniet ervan mopjes! Ik denk heel vaak aan jullie en wat jullie aan het doen zouden zijn! XXX

• 24 Juli 2011 - 12:31

Yvette:

WAUWWWWWWWWWW! Wat is dat allemaal prachtig ! ben jaloers over die dolfijnen... ik wil dat ook ZO graag :-P heel veel plezier !!! kuss

• 25 Juli 2011 - 13:33

Panna:

Wow ziet er echt super vet uit! mooi geschreven ook.. geniet er lekker van! Roy die mat zier erg goed uit ouwe!
    groeten van iedereen!

• 25 Juli 2011 - 13:41

Kim En Co:

Serieus werk he walvissen kijken hahaha tis wel gelukt. Vette shit
    ga vooral laat me weten wat jullie 1st volgende stop is xxxx

• 26 Juli 2011 - 10:34

Sabrina:

Heb van de week over jullie gedroomt!
    Had geld gewonnen met de loterij en was als verassing naar Aussie gevlogen.
    Kon jullie alleen niet te pakken krijgen, iedere keer als jullie in de buurt waren reden jullie weer heel hard weg.
    Lief hor!

Hehehe....

Had dit verhaal al gelezen natuurlijk en alle foto's al weer bewonderd.
    Ziet er weer keurig en heerlijk uit allemaal.
    Vette shit dat julle naar New Zealand gaan. Geniet en plaats maar snel weer een nieuw verhaal!

Dikke XX

• 27 Juli 2011 - 13:05

Elena Q:

Hoi Belle en Roy,
    wat een te gek verhaal over al die natuur! Dat klinkt niet alleen te gek, maar zit er ook prachtig uit. Geniet volop van alle momenten! Dikke xxx van af het strand van Wijk aan Zee
    Net 10 ton zeewier aangespoelt, het lijkt wel reuze tagliatelle, dus hier ook wat natuurschoon! ;-)

• 31 Juli 2011 - 09:07

Erwin:

Wow! Klinkt helemaal fantastisch daar! Super mooi foto's ook! Geniet ervan!

O, en Roy: die John de Wolf-look staat je goed!

• 21 Augustus 2011 - 21:50

Marja En Ad :

heb vanmiddag de filmpjes van jullie gekeken samen met chicky-sola ,zegt ze op eens oma ik mis ze best wel hoor ,ze zei ook op eens toen ze roy zag ,hij is wel dun geworden he oma ,nou ik kan jullie verzekeren je weet niet wat je ziet en hoort als jullie weer terug zijn en chicky voor jullie staat .
    ik blij genieten van je verhalen fotos en filmpjes en zeker weten dat ik ze ga missen als jullie weer hier zijn ,maar wat heb jij een verhalen voor je toekosmtige kroost .dikke kus van ons en een dikke vette van chicky