De ruige outback! - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu De ruige outback! - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

De ruige outback!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

22 Maart 2011 | Australië, Coober Pedy

De ruige outback

Vanuit waikery zijn we vertrokken naar Port Augusta, hier vandaan begint het land echt ruig en rustig te worden.
In Australie wonen 17 miljoen mensen, Australie is 7.682.300 km2 groot, dat betekend dus bijna 150 keer groter dan Nederland. Van die 17 miljoen mensen wonen er 13 miljoen in het zuiden van het land. Van Brisbane tot Port Augusta.
In het noorden van Port Augusta begint de outback en in het westen is de eerste grote stad die je tegenkomt 6000km verderop.
Dus weg met alle luxe, McDonalds, warme douches en internet. Self-providing moeten we vanaf nu zijn!

In Port augusta nog even goed boodschappen gehaald, wij hebben geen koelkast en maar 1 gaspitje. Wat er voor zorgt dat ik super creatief ben geworden met eten koken. Veel groente uit blik, ook veel tonijn uit blik, dit dan lekker bakken met rijst. Of ik maak pasta gooi alle soorten groente erdoor heen en dan met een blikje gerookte kip. Ik moet echt creatief zijn, maar het gaat me vrij goed af, het enige is dat we allebei een moord doen voor zo’n “lekkere” hamburger van de Mcdonalds , wat al laat zien hoe onze smaak papillen zijn lam gelegd de afgelopen maanden.

Vanuit onze rest area 20 km boven port augusta vertrokken we naar Coober pedy, 450 km verderop.
De wegen hier zijn oneindig, alleen maar lage bomen met dikke bladeren of vetplantjes en de weg is 1 lange rechte weg van 450km. Dus hoever je ook kan kijken zie je de weg voor je uitsteken voor 100den kilometers.
Boeren bezitten hier zoveel hectare grond dat het niet meer rendabel is voor ze om hekken er omheen te plaatsen, waardoor hun vee gewoon losloopt.
Je moet dus tijdens het auto rijden goed uitkijken, Kangaroo’s, emu’s, kamelen (ja ja die leven hier!), koeien en schapen alles loopt hier in de weg ;-)
Je ziet ook heel veel dode dieren langs de kant van de weg,
Roy heeft er een nieuwe hobby bij, hij wil in ene foto’s maken van alle dode dieren die hij tegenkomt, hij gaat hier zover in door, dat we 2 levende emu’s zagen en hij gewoon doorreed, haha.
De weg is lang en warm, maar ook intressant, ik kon echt geen boekje gaan lezen, prachtige platte bergen om je heen. En de grond is helrood en dan natuurlijk alle dieren die je tegenkomt, echt heerlijk.

De nacht brachten we door midden in de natuur, auto geparkeerd op een hele mooie plek, toen we de auto uitstappen werden we aangevallen voor miljoenen vliegen, dus snel het net-tentje opgezet en gewacht tot de zon onder ging, dan gaan vliegen slapen en kon ik weer rustig koken, De nacht brachten we ook maar door in het tentje omdat de auto zwart zag van de vliegen, lagn we dan, midden in de outback, 1000den sterren, keiharde wind, zo fantastisch mooi.
De volgende ochtend ontbijtje genomen in de tent en gevlucht naar coober pedy.
Coober pedy is een dorpje midden in de outback en 1 van de heetste en droogste plekken op aarde.
140 miljoen jaar geleden was hier zee, wat er voor zorgt dat er heel veel opaal word gevonden, stukje fossiel die ge-opalizeerd zijn. Om het opaal te vinden moeten ze ongeveer 4 meter diep graven, en door het graven onstaan er gangen en kamertjes.
Een jaren geleden bedacht iemand iets slims en ging er in wonen, nu is bijna alles in coober pedy onder grond. Logish want boven de grond is het bijna niet uit te houde, miljoenen vliegen zwermen in het rond en gaan in je ogen, oren en mond zitten. Er staat een vrij harde wind, het is er heeel stoffig en kan er overdag 60 graden celcius worden en ’s nachts min 4.
Onder de grond word het nooit warmer dan 23 graden en nooit kouder dan 20 en het belangrijkste ER ZIJN GEEN VLIEGEN.
Dus boven de grond is er weinig maar onder de grond gebeurd er veel. Alle mensen proberen sowieso om opaal te verkopen, maar ze hebben allemaal wel een klein handeltje erbij.
We zijn bij een kangaroo-weeshuis geweest, de kangaroo’s worden hier vaak aangereden, de moeder gaat dood, maar het babytje zit nog in de buik. Sommige mensen stoppen en kijken de buik na, nemen het babytje mee en brengen ze naar de opvang, soms willen de babytjes echt niet weg bij hun “ dode” moeder dat ze zich zo vast bijten in de tepel dat je ze niet los krijgt, dan moet je de tepel eraf snijden en hem met tepel en al meenemen, zo zielig.
Ook jagen de aboriginals nog op kangaroo’s voor voedsel, maar aan de babytjes hebben ze niks, die geven ze dan aan de kinderen om mee te spelen, na een tijdje zijn de kinderen r mee uitgespeeld en krijgt het weeshuis een onderkoelt, verwaarloost en ondervoedt kangarootje. Nog zieliger, maar we zijn er geweest en hebben met een babytje mogen knuffelen en ze zijn lekker gevoerd, super leuk en lief!
Er was een didgeridoo shop, (ook onder de grond) waar ze echte didgeridoo’s verkochten, een instrument gemaakt uit een holle tak, deze takken zijn door termieten leeg gegeten en dan word hij beschilderd door aboriginals, echt prachtig, maar helaas te moeilijk om mee te slepen.
We zijn halverwege de dag gevlucht naar een ondergrondse camping, de vliegen werden echt te veel, en de spullen in de auto te heet. De enige camping onder de grond ter wereld was een fijne plek om even heen te vluchten.
Later zijn we naar harry’s ondergroundhome gegaan, we wisten niet wat we konden verwachten maar wilde graag een ondergronds huis zien,
Daar aangekomen leek het wel een filmset ( later bleek ook dat ze zijn huis ook hebben gebruikt voor menig film, onder andere madmax3)
Overal oranje grond en bergen, allemaal oude rommel en skelletten van krokodillen, het huis onder de grond hing vol met bh’s n schilderijen, rommeltjes en tekeningen op de muur, overal slipjes en foto’s van vrouwen in blote tieten.
Wat bleek dit was het huis van de australische hugh hefner,… harry was toen de krokodillenjacht werd afgschaft in 1984 verhuist naar coober pedy in de hoop hier, rijk te worden met het vinden van opaal, maar zijn verhaal liep wat anders. In 1985 kwam hij 6 nederlandse meisjes tegen waar die mee ging feesten, al di feesten heeft hij 23 jaar gedaan, iedereen mocht bij harry komen wonen of feesten, de dames moesten alleen hun ondergoed achterlaten en de mannen moesten bier meenemen
Hij is helaas gestorven in 2005, dus ik heb mijn ondergoed nog gewoon in mijn tas zitten
Er was ook nog een ondergrondse kerk die erg mooi n intressant was, boven de grond zouden de mensen namelijk flauwvallen van de hitte tijdens eens mis, en nu zaten ze lekker cool en ontspannen…

Nou dit was hem weer eventjes, khad niet zo zin vandaag, dus snel meer!…. Dikke kus voor jullie…p.s. foto's komen snel...

• 22 Maart 2011 - 06:58

Elena Q:

Hij Belle,
    lekker om weer wat te lezen. Ik heb je vorige verhaaltjes in alle drukte een beetje over het hoofd gezien. Namens mijn vader hartelijk dank voor je kaart! Dikke X

• 22 Maart 2011 - 08:03

Thea:

nou heerlijk om je verhaal weer te lezen, ben benieuwd naar de foto;s want kan mij er niks bij voorstellen, lijkt me geweldig om te zien. veel plezier daar.

• 22 Maart 2011 - 08:26

Kim En Co:

Roy je mag niet doorslaan dat is zielug!!!
    Maar wat een andere wereld ik wacht de foto's af. Ben benieuwd hoe alles eruit zien. Ik leef wel helemaal met je mee Bel ik zat even in je wereld van Zen. Al die ruimte en oneindigheid lijkt me fantastich om te ervaren. Fijn dat je weer in de lucht zit misschien van de week weer ff bellen. xxx

• 22 Maart 2011 - 09:30

Peter:

Wat maken jullie toch allemaal weer leuke dingen mee, en dat zeg ik, uit een duf kantoor, waar mijn baas bijna met 1,25 mil. aan bonus kreeg buiten zijn riante jaarsalaris. maar goed kan,je zo'n didgeridoo niet opsturen, naar holland?
    Veel plezier verder, en hoop gauw de foto's te zien.

• 22 Maart 2011 - 20:04

Lia:

Leuk, weer een beetje australische geschiedenis, en onvoorstelaar die hitte. Ben weer benieuwd naar de foto's, groetjes

• 23 Maart 2011 - 17:13

Petietje:

Hey moppiessssss, fijn dat jullie weer online zijn!
    Heetste plek op aarde ppfffttt... Lekker goedkope sauna!
    Ben nieuwschierig naar de nieuwe foto's!
    veel plezier en vet lief dat je gister nog ff aan me dacht!!!
    XXXX

• 23 Maart 2011 - 23:59

Nerissa:

Nog steeds fan van de reisverhalen, super leuk om te lezen. Bizar zo'n ondergrondse wereld!
    Veel plezier!

• 24 Maart 2011 - 17:02

Rob:

leuk om dat mee te maken hebben zo ook een ondergrondse zwembad? droog niet uit goed nat houden. veel plezier en geniet

• 25 Maart 2011 - 14:57

Anja:

Bleehhh ik zie liever levende beesten,steeds die gore foto's van die dooie diertjes,zie liever foto's van een levende Kip ;-)
    wat bijzonder die ondergrondse dingen,lijkt me geweldig om te zien.
    net een video op facebook gezien dat Belle aan het surfen is op zand,top!
    Jullie vermaken je wel,heerlijk.
    Rij voorzichtig en veel liefs :)

• 30 Maart 2011 - 16:01

Judie:

Leuk verhaal weer; mooie ervaringen zeg! Veel plezier daar weer verder in Ozzie land! Xx