Avonturen, avonturen en nog meer avonturen! - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Avonturen, avonturen en nog meer avonturen! - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Avonturen, avonturen en nog meer avonturen!

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

11 December 2007 | Ecuador, Tena

pffff....ik zit echt voldaan en een beetje uitgeput achter de computer, dit gaat een lang verhaal worden, maar ik zweer het jullie hij is de moeite!
Maar eerst alle lieve sinten en pietjes, wat heb ik een onwijs leuke gedichtjes en kaartjes gekregen van jullie!! Ben zeker lief geweest dit jaar, dat ik zulke lieve gedichtjes heb gekregen!!

Ik zal bij het begin beginnen. Vanuit het ontzettend leuke Bocas zijn we naar Panama city gevlogen, daar aangekomen naar het Panama kanaal gegaan, toch iets wat je gezien moet hebben. Je hebt de Miraflore-locks, oftwel een paar sluizen.
Het was lekker amerikaans allemaal, je had een soort museum waar je op de sluizen uitkeek en ondertussen iemand die aan je uitlegde wat er gebeurde in de sluizen. Er lag een gigantisch schip en het was echt de moeite om een keer te zien, en te weten dat dat schip 100.000 dollar moest betalen om het Panama kanaal over te gaan, is echt gigantisch duur!

Vanuit PanamaCity met pijn in ons hard nar Ecuador gevlogen, omdat ons in Nederland was geadviseerd om over Colombia te vliegen, ivm gevaar. Nou alle mensen die we spreken die er zijn geweest zijn lyrisch over Colombia, en vinden het het mooiste en leukste land waar ze ooit zijn geweest. Jammer!

Aangekomen in Quito de hoofdstad van Ecuador, stond Rein ons op te wachten op het vliegveld, echt leuk om opgehaald te worden, en om hem weer tezien, is al 2 jaar geleden ofzo! Samen met Rein naar een hotel gegaan wat hij voor ons had gereserveerd, want er waren fiesta´s (feesten) in Quito ivm het zoveel jarig bestaan. Samen met Rein eerst de stad verkent, hij woont en werkt er nu 7 maanden en wist dus alle leuke plekjes, Het historische gedeelte en een leuk uitkijk punt over hele stad, echt top zo´n pratende TomTom ;-)!
's Avonds de stad in gegaan, het was net een beetje koninginnendag overal buiten live muziek, het enige verschil is dat je hier iedereen salsa ziet dansen of reggeaton,... in plaats van onze houterige vogeltjesdans enz...haha :lol:

Nou na 2 dagen afscheids genomen van Rein want die ging een maandje naar Nederland, en Sas en ik zijn naar de Evenaar gegaan!Eerst gestopt bij een handicraft markt , echt prachtige dingen gezien voor bijna niks en dus gekocht. Echt super mooie mensen allemaal in klederdracht en van die mannen met een lange vlecht en bolhoedjes op, vrouwen met omgebonden kinderen, echt mooi!
Daarna dus verder gegaan naar de evenaar, op de evenaar was een soort museum. Was echt leuk, kon je allemaal proefjes doen, als je aan de ene kant van de evenaar stond of aan de andere of erop. Je kon als je midden op de evenaar stond een Ei op een naald laten balanceren, echt grappg dat ging ook echt heel makkelijk. Je moest met je ogen dicht over de evenaar lopen en je viel de hele tijd om alsof je dronken was, omdat de zwaartekracht van 2 kanten aan je trok. Ook deden ze water door een putje laten stromen, aan de ene kant ging het met de klok mee, aan de andere kant tegen de klok in, en op de evenaar ging de draaikolk recht naar beneden, heel erg grappig!

De volgende dag naar Tena gegaan met de bus, ook dat was een hele ervaring, we zaten lekker chill in de bus dachten we dat we er waren, kwamen er in ene 50 mensen rechtsstreeks van het land af de bus in, stinken als ik weet niet wat, jankende kinderen en......dronken mannen.
In Ecuador is alcohol echt een probleem bij de mannen. Nu ook ..die mannen waren zo dronken dat ze niet eens konden staan, vreselijk. later hier meer over.
's Avonds toen we in Tena wat aan het rondwandelen waren, werden we aangesproken door Gabriel een gids die vroeg of we interesse hadden in een tour door de jungle. Daar waren we naar op zoek dus dat kwam mooi uit!
Nou en vanaf nu begint het !
Gabriel vroeg ons even mee te gaan naar zijn office, we waren er nog niet aangekomen of ik kreeg een boa om mijn nek, later een cola fles in mijn handen met een ratelslang erin. Het feest was begonnen, Het was er spannend,...pfoei dat beloofde veel goeds voor de tour!
Na te hebben afgesproken dat we de dag erna zouden gaan raften en dan 2 dagen door de jungle konden gaan lopen, kregen we een zelf gebrouwt theeetje en konden we gaan!

De volgende ochtend werden we opgehaald door een tandloze vriend van Gabriel, Don Louis. We gingen bij Don Luis thuis ontbijten, wat al heel erg leuk was, maar we voelde ons zo opgelaten, het hele gezin was in rep en roer omdat wij daar waren om te eten, iedereen stond te bakken en te koken voor ons,...echt erg, nieuwe pakjes boter nieuwe pakjes jam, nieuwe zout en peper, alles was net aangeschaft om ons het naar de zin te maken. En dat terwijl we duidelijk zagen dat die mensen weinig tot niks hadden, want we zaten in HUN keuken.
Nadat we waren uitgegeten, gingen we weg, er zaten nog 2 andere jongens in de auto die onze nieuwe gids + zoon bleek te zijn. Eerst reden we een uur in de rondte in een dorpje, bij elk huis werd er gestopt getuterd en geschreeuwt RABTING. Eerst begrepen we er niks van maar na een uur toch even gevraagd, wat bleek we hadden nog 2 mensen nodig die mee wilde raften....wat een gedoe...op een gegeven moment 2 hanggroepjongeren opgepikt die er wel zin in hadden maar nog nooit hadden gedaan bleek later. :?
Nou na wat instructies een helm en zwemvest konden we de rivier op.
Was erg leuk, ik had het nog nooit gedaan en het was echt heel spannend, errug gelachen, later kwamen we 2 andere rafts tegen en hebben we een goed watergevecht gehouden errug leuk! Toen we halverwege ergens stopte langs de rivier in de middle of no-where, hadden na 5 minuutjes alle hongerige kindjes uit de buurt dat door en stonden ze ons vanaf een afstandje aan te staren...mijn hart brak.... dus zelf maar wat eten over gelaten en de kindjes helemaal blij, met hun viese gescheurde kleertjes zonder schoentjes....pff.:cry:

Daarna gingen we naar onze river cabañas, dachten we.
We werden ergens in het donker naar toe gebracht in the middle of fucking no-where zegt de nieuwe gids. Nou hier is het. ....:shock: :-) .... Tsja....
Nou we stonden dus voor een soort huis, tenminste een karkas van een huis, gemaakt van bamboo en bladeren. Onze Don Luis ging weg met de auto en we bleken een nieuwe gids+ topkok te hebben van 15jaar oud. Stonden we dan Duizenden sterren en geen elektriciteit , De gids deed snel alle kaarsjes aan binnen in het huis, en daar bleek al dat het huis wel een dak had, maar de zijkanten van het huis waren gewoon open, echt gezellig!:lol:..haha.
Onze topkok ging een lekkere maaltijd voor ons maken, en sas en ik hebben heerlijk bij kaars licht gelezen, terwijl er voor ons werd gekookt, echt top!
Nu komt ie...... "DONDE ESTA EL BAÑO" (waar is de wc)vroeg ik...Gids lachen, pakt zijn zaklamp en een rol wc papier, en loopt naar buiten, nah geen probleem. Sas moest wel mee want die moest natuurlijk bijschijnen. haha. Achter het huis was een gat gegraven van 3 meter diep, met daarop een houten bak en een wcbril ...de gids weg stonden we dan. :o: DOODENG! Moet je met je blote kont boven een gat hangen in het pikkedonker, overal jungle geluiden en geritsel...pff.Met veel moeite en trillende benen toch maar ff geplast. Goed, niet meer gedronken dus de hele avond:-D. 's Nachts hoorde we allemaal dieren onder het huis lopen en in het huis. En de volgende ochtend toen we opstonden bleek er midden in de kamer een ei gelegd door een kip, hahaha..:-)..echt zo gelachen!!. Om 7 uur maakte onze grote vriendelijke reus (hij kwam ongeveer tot mijn middel) ons wakker en stond het ontbijt alweer klaar, bonen, rijst, gebakken bananen, gebakken yucafruit, patat, echt alles had ie gemaakt, heel lief! Met een volle buik zijn we gaan wandelen de jungle in. Was erg leuk, door rivieren en over boomstronken klauteren,tis echt net een speeltuin voor volwassenen. Prachtige natuur, mooie geluiden, de gids heeft ons letterlijk versiert, met allemaal dingetjes uit de jungle. Echt grappig!
Daarna nog naar een vleermuizen grot gegaan, was echt heel mooi, de gids liep de grot in en we hoorden gevladder en in ene 100den vleermuizen kwamen uit de grot gevlogen, zoo stoer.

Don Luis, had ons gevraagd of we wilden gaan dansen en of we de traditionele muziek van Ecuador wilde horen, wij dachten nou we gaan naar een buurt feestje ofzo.
Niks minder waar we werden opgehaald om 6 uur, en werden naar een huis gebracht in het dorp. Wat bleek er kwam een hele show speciaal voor ons, het hele dorp liep uit om ons te zien....ohw wat kan een mens zich opgelaten voelen zeg.:? Sas en ik zaten op een bankje, 3 meisjes in klederdracht gingen voor ons dansen, en 5 mannen vanuit het dorp maakte muziek, alle kindjes vanuit het hele dorp kwamen naar ons kijken. En sas en ik zaten daar als 2 blonde vriendelijke reuzen tussen. We zijn zeker een kop groter dan alle mensen hier dus het contrast was erg mooi.Vooral toen we mee moesten dansen, onze houterige lijven en dan die kleine lenige mensjes, hahaha. Het dansen was lief, er werd van alles geofferd aan ons, kleine bakjes met rijstewijn, errug leuk. En alle kleine kindjes wilde wel onze aandacht, na 5 minuten waren we er aangewent en hebben we echt super genoten.
Toen de voorstelling was afgelopen, gingen Don Luis en zijn vriend voor ons spelen op hun gitaar. Iedereen ging weg behalve de man des huizes en nog een man+ onze gids. Een soort after party dus alleen vooor ons 2en. Sas en ik moesten dansen met die mannen en we kregen zelf gebrouwen alchohol, gemaakt van suikerriet. Dat drankje was gebrouwen door de man des huizes, wij kregen een klein glaasje en prooste met de mannen, we namen een slok ZOIETS STERKS HADDEN WE NOG NOOIT GEPREOFT, je hele mond en keel trok samen, het was gewoon pure alcohol. Wat een hel en die man bleef ons glas maar bijvullen, en je mag het ook nie afslaan want dan beledig je de man des huizes.
De liedjes van Don Luis en zijn vriend bleven ook maar doorgaan en de mannen werden steeds meer dronken. Ze begonnen zelfs te huilen tijdens bepaalde liedjes. haha Tijd om naar huis te gaan dus.

Om 9 uur vanochtend zouden we worden opgehaald door Don Luis, half 10 nog niemand, 10 uur nog niemand, half 11 kwam ie eindelijk aanzetten met zijn vriend die er gister avond ook was. Zelfde kleren aan en ze roken nog een beetje naar alcohol, dus we hadden een vermoeden dat ze nog niet veel hadden geslapen maar ze deden heel normaal, dus geen probleem. Ze brachten ons naar de voet van een prachtige berg waar we gingen trekken.
We liepen door een rivier de berg op. midden in het regenwoud, af en toe moesten we klimmen door een waterval en dan weer klauteren over boomstammen, het was er zo prachtig dat het af en toe wel leek aangelegddoor mensen, prachtige groene bomen en dan in ene 1 grote rooie bloemen boom ertussen, en dan weer een hele grote waterval die we moesten beklimmen, ZEIK EN ZEIK NAT kwamen we uiteindelijk op de top aan. Echt TE gek. Daarna moesten we ook weer naar beneden, en begon het ook nog te regenen dus was meer glibberen en glijen maar was wel erg leuk, erg gelachen want we zijn vaak gevallen.

Eenmaal beneden hebben we bij lokale mensen geluncht, heel erg lief en leuk weer, overal kippetjes kindjes, puppytjes. Toen kwam Don Luis weer met zijn vriend. Toen we in de buurt kwamen roken we het al, en toen we ze zagen was het helemaal duidelijk :mad die waren stront en stront lazarus, en die moesten ons nog naar een andere berg brengen,...tsja dillema. Toch maar in de auto gestapt. ( Sorry mama en papa) Na 200 meter de auto gestopt,...dit werd onze dood. Oke het plan....geen plan, lopen geen optie, bussen waren er niet. Nou dan zelf maar rijden. Ik dacht ik heb ervaring met het rijden op het strand in een pick up dus dat moet lukken. Oke auto starten. Koppeling oplaten...gas geven, gaat lekker, oke remmen.... REmmen....REMMMMMEN!!!! Gewoon fucking geen remmen, ik schreeuwen tegen sas,..."dit ding heeft geen :shock: remmen"......blinde paniek.........Sas terug schreeuwen, "remmen op je motor".. TE-RING. Auto stond stil met trillende benen hem uitgezet en een stuk gaan lopen naar een bus halte. Wat een avontuur weer zeg. Bij de bushalte helemaal zeiknat op de bus gewacht naar een zoologico, oftwel een soort dierentuin, wat gebaseerd is op de flora en fauna van het land. Daar met onze gids wat rond gelopen, was leuk. Op een gegeven moment ontdekte Sas een loslopende tapir :-D Zo'n lief diertje, en wij hopen dat we hem konden aaien. Nou dat lukte en we konden er foto's van maken, zo lief. Wij liepen door en dat beestje volgde ons...super lief. Op een gegeven moment nam ie een sprintje achter ons aan, en wij dachten wat lief zeg. Ik wilde hem aaien en hij werd een beetje baldadig en probeerde me te bijten. Nou ja wij door lopen en hij liep weer langzaam achter ons aan op een metertje of 10 niks aan de hand dus.
Wij passeerde een meertje en hij was aan de andere kant van het meer, dus niks aan de hand. In ene springt ie in het water , zwemt als een wilde op ons af en komt met een rot gang uit het water. Dus wij rennen, de gids was niet bang want hij had het duidelijk op ons voorzien. Op een gegeven moment kwam ie echt keihard op Sas afgerent, ik liep wat ervoor, dus ik zag SAS SPRINTEEEEENNNN!!!!! En ja hoor daar kwam ie in ren galop op d'r afgerent, haha nu ik dit schrijf pis ik weer in mijn broek van het lachen :lol:....wij rennen ..die tapir achter ons aan....jeetje wat een grap weer....De gids hield hem op een gegeven moment tegen door met zijn regenjas te zwaaien en daar schrok ie van.
Nou hadden we dus gewoon weer ons hart in onze keel!
Nogmaaals....wat een avonturen weer zeg,....
kga lekker slapen nu, zal wel heeeel heftig gaan dromen.

dikke december kussen!

• 12 December 2007 - 03:14

Sashanna:

ja we hebben echt teveel lol, ik krijg bijna buikspieren van al het lachen....
    And it ain´t over yet!

• 12 December 2007 - 07:15

Rob:

Tijdje geleden dat we wat gehoord hebben, maar na dit verhaal volkomen begrijpelijk.Ik heb uitgekeken naar een nieuw bericht van julie en het wachten was de moeite waard, wat een verhaal!
    Klinkt wel weer heel bijzonder allemaal wat een belevenissen! Ik zie het al voor me twee grote blonde meiden tussen al die kleine mannetjes en de achtervolging van Sashanna door een tapir moet ook wel erg spectaculair geweest zijn.

Ga zo door meiden en de groetjes van Paps!?

• 12 December 2007 - 07:49

Andrea :

Hoi Isabelle,

Wat schrijf je toch weer leuk. Wat een avontuur, natuur, cultuur allemaal. Geniet er van en de groeten vanuit het koude Nederland.

dree

• 12 December 2007 - 07:51

Kim ( Strand):

Leuk begin van de dag, op je werk komen en dan deze verhalen lezen ( net als Rob kennelijk...) Bewaar nog wat verhalen voor de regenachtige zomeravonden in de Instuif!

• 12 December 2007 - 08:29

Rianne:

wow wateen tocht door de jungels zeg. hahaha moet zelf al lachen als ik me verbeeld hoe sas eruit zag met die tapir achter haar aan...
    vet leuk verhaal!
    kussssss

• 12 December 2007 - 08:49

Kim En Chicky:

Wat ene lol wat een lol geweldig..
    Vooral dat wctje en de creativiteit van de gids. Fijn dat iedereen net als jullie zo gek is op ene drankje. Dan level je tenminste. En die kindjes wat een skeetjes. Ik snap ook echt dat je je eten afstaat.(dat zeg ik die al zo moeilijk eten KAN delen) En tja wat Colombi betreft ik vind dat echt jammer voor jullie aangezien jullie nu toch in de buut zijn. BALEN!!! Volgende keer beter. Wel lief dat die kip alvast jullie ontbijt zo kakelvers heeft voorbereid. Echt lief... Leuk leuk leuk.
    Ik kijk naar jullie volgende verhalen...
    Xjes van ons liefs

• 12 December 2007 - 11:18

Marrrr:

Nohhhhhhhhhhhhhh wat een verhaal he. Ik lig nog steeds in een deuk om het tapir verhaal ik zie sas al rennen hahaha. En dan in een auto zonder remmen jezus.

• 12 December 2007 - 20:05

Anja:

Tjonge jonge gek ben je wel he...wat een avontuur weer en dan het geklim en geklauter,ongelooflijk :lol:...en wat zal je nog een hoop meemaken wat je ons niet vertel...misschien maar goed ook ;-) :shock:
    geweldige foto's,helaas doet de video het niet wel het geluid en die muziek is al helemaal top,je weet dat ik ervan hou!
    have fun Babe,love you

• 12 December 2007 - 20:37

Ina:

Het is weer bijzonder leuk om te lezen wat jullie meemaken. Het zit weer vol spanning, avontuur en humor. Dat een tapier kan zwemmen ben je ook weer achter gekomen. Als je tijd hebt blijf schrijven.Dikke kus.

• 13 December 2007 - 07:45

Bep Kahle:

Hoi Bell
    Weer genoten van je verhalen wat spannend zeg wat een avontuur vooral met die auto eng hoor. Heb nog met je moeder de sint en piet geschminkt was weer vanouds hoor vreselijk gelachen wens je van uit hier hele fijne dagen met kerst weet niet wat je gaat doen maar lees ik weer vanzelf.

Gr Bep

• 16 December 2007 - 14:17

Elena:

Hi meiden!

top daar he?! Toch weer heel anders dan midden amerika. Nou hier lekker druk, maar laat snel wat van me horen! X LL

• 17 December 2007 - 17:39

Sammie:

woooow, dit is echt t vetste avontuur ooit!
    zit het met plezier en een glimlach te lezen. heel cool allemaal...
    haha ik zie de paniek al helemaal voor me in de auto zonder remmen. je schrijft t ook erg leuk, heerlijk te lezen.
    well geniet er nog van al is dat niet zo moeilijk natuurlijk.

dikste kus

• 19 December 2007 - 14:56

Wimpy:

Tijd voor een nieuw belevenis moment vanuit de Jungle!!!!