Ff een trekking in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu Ff een trekking in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Isabelle Kip - WaarBenJij.nu

Ff een trekking in Sapa

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

04 Januari 2006 | Vietnam, Hanoi

We zijn in Sapa.
Sapa ligt op de grens van Vietnam en China, en staat bekend om zijn vele bergvolkeren. Het ligt zo hoog in de bergen dat het er altijd onwijs koud is, en je loopt zo hoog in de bergen dat je in de wolken loopt, en je dus altijd in de mist loopt.
Toen we vertrokken uit Hanoi, rond een uurtje of negen om met de nachttrein richting Sapa te vertrekken, hoorden we al dat het onwijs mooi weer was. Maar toch gingen we bepakt met mutsen en handschoenen erheen. In de trein aangekomen bleken we met een Engelse jongen en een Zweeds meisje dezelfde slaapcabine te delen, maar daar hebben we voor we gingen slapen lekker mee zitten te kletsen.
Midden in nacht werd dat meisje in ene gek ofzo, Sas en ik werden midden in de nacht wakker van dat meisje dat aan het schreeuwen was. Eerst lag ze in d'r slaap keihard te huilen, en moest d'r vriendje d'r wakker maken. Toen de rust gekeerd was en d'r vriendje bij d'r lag zodat ze stopte met huilen, stond ze in ene op, schreeuwde dat ie zijn handen schoon moest maken :S en dat hij toch vond dat ze gek was, dus dat ze maar zelfmoord ging plegen. Nou denk ik dat die jongen wel wat gewend was, want die liet d'r lekker d'r gang gaan. Maar wij zijn hier niet aan gewend, dus we probeerde krampachtig net te doen of we sliepen, omdat we niet wilde dat ze door hadden dat we mee luisterde.
Toen alles weer rustig was en we eindelijk sliepen. Werden we lekker luidruchtig gewekt door de conducteur, We waren in Sapa.
Pff je maakt echt van alles mee hier.
Aangekomen in Sapa, werden we meteen al lekker aangevallen door allemaal van die vrouwtjes van die bergvolkeren die je van alles en nog wat proberen te verkopen. Ze hebben echt van alles van doeken tot broeken tot zilveren armbanden en alles is met de hand gemaakt dus het is allemaal prachtig.
Aangekomen bij het hotel hadden we eerst een heerlijk westers ontbijt, met broodjes en pindakaas!!!! en ham [ ja ja ik eet af en toe alweer wat vlees :shock:].
Daarna ontmoetten we onze gids, een heel erg lief Vietnamees meisje ook in klederdracht die heel goed Engels sprak.
En toen begon de trekking, eerst liepen we nog op de weg maar op een gegeven moment gingen we of the road de bergen in. Ohw ja wat ik bijna vergeet te vertellen is, dat het weer zo prachtig was! Het was gewoon warm, en niet bewolkt dus hartstikke zonnig, en geen mist! Nou en toen liepen we dus de bergen in en zag ik echt het mooiste uitzicht wat ik ooit heb gezien!!. Sapa staat bekend om zijn kleine bergvolkeren en dorpjes, dus toen we de bergen in liepen zag je overal, kleine bergdorpjes. Bij die dorpjes horen dan dus weer vrouwtjes in speciale klederdracht. Maar ook lopen er varkens [ om op te eten], Waterbuffels om te werken in de rijstvelden [ en daarna op te eten], Honden om te waken [ en daarna ook op te eten :shock: :shock: :shock:]. Tegen de bergen aan hebben ze rijstvelden gebouwd, dat hebben ze trapgewijs gebouwt en dat is echt zo prachtig. Ik weet niet of iemand ooit de film "Platvoet en zijn vriendjes" heeft gezien, maar de verboden vallei is hier niks bij.
Op een gegeven moment vroeg onze gids, of we een non-toeristische route wilde nemen, wat we uiteraard wilden. En dus trokken we nog hoger de bergen in, en werd het uitzicht nog mooier! :p. Toen we op een gegeven moment aankwamen bij een dorpje hoorde we een soort belletjes rinkelen, het was een soort regelmatig getingel van meerdere belletjes. Onze gids legde uit dat dat een medicijn man is, en dat mensen die laten komen als er iemand ziek is. Toen we steeds dichterbij kwamen mochten we stiekum in het donkere kleine houten huisje kijken waar de medicijnman zat. Nou ik weet niet hoeveel byzondere dingen je op 1 dag kan zien, maar dit was echt iets wat ik echt NOOIT meer ga vergeten. Een heel oud gerimpeld mannetje zat met omgeknoopte doeken op zijn hurken op en neer te springen. Dit deed ie in een hele vaste en steeds de zelfde beweging, in zijn handen had ie 2 stokken met belletjes. In het huisje was n heel klein vuurtje waardoor het huisje een beetje blauw stond van de rook. Voor hem stond een pot met daarin een kip die werd geofferd aan de boze geesten. Hij had totaal geen oog voor ons en was echt duidelijk in een soort trance. Nou echt te VET!!!:cool: dat we zoiets hebben gezien. Erg indrukwekkend. Toen we weg liepen gierde de adrenaline door mijn lijf, maar dat kan ook zijn omdat dat mannetje de boze geesten uit me had weggejaagt :D.
Toen zijn we weer lekker verder gaan lopen, na een tijdje kwamen we aan in onze "homestay", de plek waar we gingen slapen, mensen die hier wonen laten je dan in hun huis slapen zodat je kan zien hoe ze wonen en leven. In het gezin waar we gingen slapen woonde 5! generaties, de oudste opa was 95 jaar oud, echt een prachtig kereltje met nog maar 1 tand, helemaal voorovergebogen van het werken in de rijstvelden, en met een prachtig geleefde kop. De vrouwen gingen voor ons koken, en ik ging samen met de gids lekker karaoke-en, :D er was 1 liedje met 2 zinnen in het Engels, maar dat mocht de pret niet drukken want zo'n zangtalent als ik, draait zijn hand niet om voor Vietnameese liedjes.:biggrin: ;-).
Toen we na het eten net lekker aan de rijstwhiskey zaten, hoorde we kei en keihard gegil van een varken. Dus Sas en ik gelijk van slag, want daar ging duidelijk iets mee gebeuren, dat beest gilde zo verschrikkelijk, dat ging echt door merg en been, toen het op een gegeven moment stil was, waren we blij en dachten dat het uit zijn lijden was verlost.
Toen ik later naar de wc ging zag ik het varken liggen met zijn poten aan elkaar gebonden en dood. Toen ik de wc uit kwam lag het varken in ene op een heel andere manier met zijn ogen open,ik was zwaar in shock en dacht aan geesten ofzo,:oops: :roll:
Toen iederen naar buiten kwam omdat ik me dood was geschrokken, bleek dat ie gewoon nog leefde [ ECHT BLOND!!] en dat ie gilde omdat ze hem hadden vastgebonden, want ze gingen hem vervoeren op de scooter naar Sapa.
De rust was weer gekeerd, en de rijstwhiskey vloeide rijkelijk, en toen gilde het varken weer. Ik rende naar buiten en zag dat ze hem op een soort tafeltje neer legde, er stonden 6 jongens omheen en 1 van hen had een gigantisch mes/zwaard.
[lieve kindjes die dit lezen, dit word echt gruwelijk! en een zielig verhaal!] Toen iedereen naar buiten kwam omdat ik gilde en bijna over mijn nek ging, en Sas en ik stonden te kokhalsen en naar binnen renden en weer naar buiten en weer naar binnen en weer naar buiten, ondertussen sneden ze de keel open van het varken , hij bleef gillen en ik zag het bloed spuiten uit zijn keel in een soort tupperware bak, daar haalde ze weer kleine bakjes uit en dat dronken ze op. Toen we weer stonden te kokhalzen en niet echt goed wisten wat we er mee aan moesten. Kwam Sas de heldin en die zei, hij is nu toch al dood, ik wil het ritueel van dichtbij zien. Nou iedereen weet hoe erge dierenvrienden we zijn, maar ik ben blij dat we zijn gaan kijken. Toen het varken was leeggebloed, begon er een heel ritueel, eerst gingen ze het varken wassen, toen gingen ze hem scheren, en met grote theepotten met kokend water, weer verder masseren en scheren. Langzaam aan werd het een kaal varken [ wel nog met vel hoor!] en werd ie heel schoon. Nou dit duurde echt uren en toen langzaam aan sneden ze alles eraf, maar dat zijn we niet gaan bekijken, van zijn kop tot zijn poten tot zijn staart. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk wel mooi vond, het varken werd gedood omdat er een klein babytje was geboren in het gezin, het zou de dag erna 1 maand zijn en een naam krijgen, en dan slachten ze dus heel ritueel een varken voor dat meisje. Dat varken loopt zijn hele leven vrij rond tot dat moment, en ik denk echt dat wij in Europa hier wat van zou kunnen leren!Daarom vonden we het toch niet zo zielug. Al moet ik zeggen dat k nooit had verwacht dat ik naar zoiets zou kunnen kijken.
NA dit hele slachtingritueel, zijn we nog ff wezen spelen met wat kleine kindjes [die lopen er ook gewoon tussen en die kijken niet eens op of om] en hebben een paar rijstwhiskeytjes achterover geslagen. Die nacht hebben we echt zo erg gedroomt, we hadden alle 2 echt heel veel te verwerken.

Vandaag hebben we gewoon lekker gewandeld weer prachtig weer en weer een prachtig uitzicht! De foto's komen er snel op, maar dat kon niet met deze computer.
dikke kus jullie dierenvriend :?

  • 04 Januari 2006 - 13:25

    Faatje:

    hoi bell en vriendin,nog het besten wensen in 2006.wat een verhalen weer top,xxjes

  • 04 Januari 2006 - 16:50

    Judy:

    ooooh...horror: zit hier helemaal ingekrompen achter de computer....maar je hebt wel helemaal gelijk ( in Europa kunnen we er nog wat van leren)!! Verder kan ik me het weer helemaal voorstellen, jullie ervaringen: indrukwekkend. Helemaal te gek dat jullie daar bij mensen in huis een nacht mochten blijven slapen...en dat oude mannetje..wouw: jullie maken het allemaal maar mee! Te gek! Heel vet! Ben echt zooooooooooooooooooooo benieuwd naar jullie foto's!! Dit waren echt mooie fotomomenten met dat prachtige uitzicht natuurlijk...(alleen niet van dat varken dan...) Dikke kus!!!Luv ya!!

  • 04 Januari 2006 - 16:58

    Ina:

    jullie blijven ons versteld doen staan. weer een ervaring rijker, het kan niet op. jullie volgende baan zou reisgids kunnen zijn. dikke kus

  • 04 Januari 2006 - 17:34

    Kelly:

    Haha,wat een verhaal zeg..pff ik heb net gegeten!!

  • 05 Januari 2006 - 11:37

    Rens...:

    ppfffffoeoehhh heftig allemaal bel, ik zie het allemaal voor me, de rijst velden, de gekke kleine mensjes, het oude mannetje en niet te vergeten dat arme varken...maar ja cest la vie.lief maak nog maar veel meer gekke dingen mee. ik lees ze graag. x

  • 05 Januari 2006 - 11:43

    Marlies:

    He isabelle, Eindelijk eenberichtje van mij. Ik volg jullie al sinds het begin, maar nog geen bericht gestuurd. Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo lekker hebben. Allemaal leuke verhalen, die jevoor altijd bij je draagt. Er veel ervaringen waarvan je wat leert. Als ik dit lees, heb ik spijt dat ik dit (nog) nooit gedaan heb. Mar wie weet.......
    Ik blijf jullie volgen. Veel liefs van mij en jordy en een dikke lik van tony

  • 05 Januari 2006 - 21:25

    Elly:

    hoi isa de allerbeste wensen voor 2006 voor jou en je vriendin.nou dit keer heb ik je verhaal niet helemaal gelezen want je weet als er iets met dieren gebeurd hoor of lees ik het liever niet.je maakt echt van alles mee he!nou nog heel veel pleier en avontuur gewenst van elly en de kids xxx

  • 06 Januari 2006 - 10:08

    Peter (vader Sashanna):

    Echt fantastisch wat jullie allemaal meemaken. Ik ben wel wat jaloers als ik dit allemaal lees, maar ik vind het wel geweldig dat jullie dit allemaal beleven. En dat we jullie reis zo goed kunnen volgen. Dus blijf vooral schrijven en foto's laten zien.

    Blijf steeds bij elkaar en ga lekker door.

    Groeten ook van Ina.
    Peter

    Peter

  • 06 Januari 2006 - 11:54

    Anja:

    Zo Belle&Sas wat een foto's!!Indrukwekkend hoor!En tja dat verhaal met dat varken is natuurlijk niet leuk,maar net wat je schrijft zo'n beestje heeft een geweldig leven gehad.
    Nieuws van hier is niet zo spectaculair,maar...er ligt ijs in de sloten is dat wat?:-)
    Ach wat maken wij nou mee in vergelijking met jullie?Geweldig!!
    Dikke kus en ja daar komt ie weer...KAN UT NIET LATEN :-(let goed op jezelf en op elkaar ;-)

  • 07 Januari 2006 - 12:26

    Jose:

    Hoi Lieve Belle
    We zijn weer terug uit Suriname meteen wwer je verhalen gelezen wat een avonturen!!! Heel veel geluk gezondheid en spannende belevenissen voor 2006!!!!
    Dikke kus Said Jose Milo en Mehdie

  • 07 Januari 2006 - 19:29

    Sabrina:

    Hey Ies, wat een verhaal weer! En wat een mooie foto's. Ik denk dat dat varkentje zeker wel een beter leven heeft gehad daar hoog in de de bergen dan de varkentjes die hier in Nederland op een broodje eindigen! xxx

  • 08 Januari 2006 - 01:04

    Judy:

    Wat een prachtige foto's!!! Heel mooi zeg!! Die verboden vallei...wouw!!! Ik zit op dit moment in m'n nachtdienst...tjä: verschil moet er wezen he, haha!! Wat hebben jullie het toch heeeeeeeeerlijk meiden!!! Dikke zoen!!

  • 09 Januari 2006 - 01:01

    Judy:

    Jaja...ik zit weer in m'n nachtdienst, en ik zit weer lekker te staren en te dromen als ik naar jullie foto's kijk!!! Zucht....!! haha!X

  • 09 Januari 2006 - 14:36

    Kimmyy!:

    Ik had toch al over die varkensslachting gedroomd!! Te bizar had ook nooit verwacht dat jullie dat zouden zien. Maar in zo'n andere omgeving waar t ook nog eens normaal is voor iedereen dan ga je toch eerder kijken. En t dier word ook uit respect een eer gedood en daarom hebben jullie staan kijken. Bravooo goed gedaan, UITstekend! haha
    Wel lief dat jullie me belde, ik had alleen nooit verwacht dat jullie nog hadden onthouden wat ik allemaal had gekregen. Jullie waren zo suf..te erg. Maar ik zat smiddags met mijn nieuwe handnaaimachientje en ik lees t beriggie van Sas. Of ik al zat te naaien te toevallig!
    Ik heb Jullie erg gemist op mijn feesie t was ook een een weekend met een net nietje. Maar dat vertel ik nog wel!!

    Ben blij dat jullie zo genieten ga zo door, dan doe ik t ook!! 3 dikke kussen van mij

  • 11 Januari 2006 - 11:49

    Rianne:

    Beetje laat!!
    Ik schaam me diep,
    Maar nog een gelukkig nieuwjaar, ik was nog niet eerder achter internet geweest.
    KUSSSS

  • 13 Januari 2006 - 16:15

    De Dekkers:

    Hee oud buurmeisje,
    Wat leuk om je stuk(je) te lezen, laat je niet teveel van die sieraden aansmeren door die meisjes in klederdracht, ook al zien ze er nog zo lief uit en laat je niet uitdagen om te poolen,want ze doen niet anders..... Heel veel plezier! Groeten Rene, Jacqueline, Danny en Cees

  • 14 Januari 2006 - 17:20

    Sabrina:

    Zit al weer met smart te wachten op een nieuw verhaal!!

  • 14 Januari 2006 - 18:37

    Kim:

    Mis jullie!

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Reizen reizen reizen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 237056

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 04 December 2014

Tanzania! 2014

06 December 2010 - 04 December 2011

Taiwan, Australie, Thailand &Cambodja

07 November 2009 - 28 November 2009

Californication

04 November 2008 - 19 December 2008

Florida, Cuba, Jamaica

14 November 2005 - 06 Juni 2006

Thailand, Laos, Cambodia & Vietnam

30 November -0001 - 30 November -0001

Van Mexico naar Buenos Aires

Landen bezocht: